لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

کاخ سفید: گفت‌وگوی ترامپ و جانشین ولیعهد عربستان در مورد لزوم مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه در کاخ سفید میزبان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی بود
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه در کاخ سفید میزبان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی بود

کاخ سفید آمریکا در مورد دیدار رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ولیعهد عربستان بیانیه‌ای صادر کرده و در آن گفته شده، طرف‌ها در مورد «لزوم مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» و «اجرای بسیار دقیق برنامه جامع اقدام مشترک» تاکید کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه در کاخ سفید میزبان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی بود. پیش از این دیدار نیز انتظار می‌رفت که طرف‌ها در آن به گفت‌وگو در مورد موضوع ایران و نقش تهران در منطقه خاورمیانه بپردازند.

در بیانیه کاخ سفید، ضمن اشاره به موضوعات مذاکره‌شده، آمده است که «رئیس‌جمهوری و جانشین ولیعهد بر اهمیت مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه (خاورمیانه)، در حالی‌که به ارزیابی و اجرای بسیار دقیق برنامه جامع اقدام مشترک (توافق اتمی) ادامه می‌دهند، تاکید کرده‌اند».

دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی به‌شمار می‌رود. توافقی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به‌دست آمد، و آقای ترامپ حتی زمانی تهدید به لغو آن کرده بود.

دولت آقای اوباما، به‌تاکید از توافق اتمی دفاع کرده و آن‌را مانعی در برابر دسترسی ایران به جنگ‌افزار هسته ای توصیف کرده‌است.

تهران همواره تاکید کرده است که به دنبال تولید سلاح اتمی نیست.

محمد بن سلمان، سال گذشته به عنوان جانشین ولیعهد عربستان انتخاب شد؛ او از «معماران» مداخله نظامی عربستان در یمن، و مقام‌های شدیدا مخالف تهران توصیف می‌شود.

عربستان از متحدان واشینگتن است. مقام‌های ایران، هر دو کشور را بارها هدف سخنانی تهدیدآمیز قرار داده‌اند. میان نیروهای سپاه پاسداران ایران و ناوهای آمریکایی، طی سال‌های گذشته بارهای رویارویی دریایی رخ داده و تهران و ریاض در شماری از گسترده‌ترین درگیری‌های نظامی از سوریه تا یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند.

بنا بر بیانیه کاخ سفید، در دیدار آقایان ترامپ و محمد بن سلمان، رئیس‌جمهوری آمریکا از «تمایل قوی خود برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه، فراگیر و مانا در اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها» سخن گفته و افزوده است «رایزنی‌ها میان دو کشور برای پیدا کردن راه‌‌‌های حل مشکلات منطقه ادامه خواهد داشت».

ترامپ و محمد بن سلمان بر تلاش‌های مشترک نظامی و امنیتی در روند مقابله با گروه داعش نیز تاکید کرده‌اند.

کاخ سفید می‌گوید دو کشور به یافتن گام‌هایی تازه در همکاری‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی در روابط راهبردی میان آمریکا و عربستان، اقدام خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG