لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

کمپين بين‌المللی حقوق بشر «خشونت وحشیانه» در ۱۳ آبان را محکوم کرد


پلیس ضدشورش در تهران، ۱۳ آبان ۱۳۸۸
پلیس ضدشورش در تهران، ۱۳ آبان ۱۳۸۸
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که نيروهای امنيتی و شبه‌نظامی روز چهارشنبه بر خلاف معيارهای بين‌المللی برای پراکنده کردن مردم معترض به خشونت‌های وحشیانه متوسل شدند که منجر به زخمی شدن تعدادی از مردم شده است.

به نوشته اين نهاد مدافع حقوق بشر، در ساير شهرها از جمله شيراز، رشت، تبريز و اصفهان نيز اعتراضات برپا بود. از تبريز گزارش شده است پس از اين که نيروهای امنيتی با استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به مردم معترض حمله کردند، تعداد زيادی از آنها را نیز بازداشت کردند.

در همین حال گزارش‌های دريافتی راديوفردا حاکی است که در اين روز، مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت، از سوی لباس شخصی‌ها مورد حمله قرار گرفت و، به گفته پسر او، به سمت وی گاز اشک‌آور شليک شد.

در اين حمله، دو تن از محافظان آقای کروبی مجروح شدند که يکی از آنها برای درمان به بيمارستان منتقل شده است.

از ساعت‌ها قبل از آغاز راه‌پيمايی ۱۳ آبان توسط معترضان، صدها نيروی ضدشورش در نقاط حساس تهران مستقر شده و خيابان‌های منتهی به محل سفارت سابق آمريکا را به کنترل خود در آورده بودند.

شاهدان عينی به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفتند که علي‌رغم تهديدهای شديدی که برای خفه کردن مردم از طريق پيامک‌ها به دست مردم رسيده بود مبنی بر اين که در صورت شرکت در تظاهرات مورد پي‌گرد قضايی قرار می‌گيرند، و همچنين بستن ايستگاه‌های مترو در مراکز احتمالی تجمعات، هزاران نفر از معترضين در ميدان هفت تير، کارگر شمالی و ساير نقاط تهران حضور پيدا کردند و با تعداد بي‌شماری از نيروهای ضدشورش که توسط شبه‌نظاميان پشتيبانی می‌شدند مواجه شدند.

حضور بی‌شمار نيروهای امنيتی و ضدشورش و حملات وحشیانه وجه مشترک گزارش‌های همه شاهدان عينی بود.
XS
SM
MD
LG