لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

عراق مجاهدین خلق را به فعالیت های ضد دولتی متهم کرد


اعضای سازمان مجاهدین در پایگاه اشرف در عراق. (عکس:AFP)
اعضای سازمان مجاهدین در پایگاه اشرف در عراق. (عکس:AFP)

سازمان مجاهدين خلق روز چهارشنبه تصمیم دولت عراق را، که هر گونه ارتباط با این سازمان در این کشور را ممنوع اعلام کرده، مورد انتقاد قرار داد.


در اعلاميه اين سازمان، اقدام دولت عراق، بازتاب آنچه اين سازمان «فشار های» دولت حاکم بر ايران توصيف کرده، اعلام شده است.


اين اعلاميه در پی تصمیم روز سه شنبه دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق، صادر شده است. نوری المالکی روز سه شنبه سازمان مجاهدين خلق را به دخالت در امور داخلی عراق و حمايت از فعاليت های براندازانه متهم کرد.


محمود عثمان از نمايندگان کرد پارلمان عراق در مصاحبه ای با راديو فردا می گويد: «در کابينه عراق تصميم گرفته شده که مجاهدين يک گروه تروريستی هستند و در پارلمان عراق نيز روز گذشته در اين مورد صحبت شد.»


وی می افزايد: «قرار است که وزير کشور تا چند روز آينده به پارلمان بيايد و در مورد مجاهدين خلق با نمايندگان مذاکره کنند.»


آقای عثمان می افزايد: «البته دولت عراق نمی تواند در حال حاضر کاری عليه مجاهدين انجام دهد چرا که آنها در اردوگاهی هستند و اين اردوگاه تحت نظر آمريکا است.»


وی می گويد اخراج مجاهدين موضوعی نيست که در آينده نزديک اتفاق بيفتد.


محمود عثمان در پارلمان عراق روز سه شنبه گفت که آمريکا با حزب کارگران کردستان، «پ کا کا » مخالف است و از ا ين گروه –مجاهدين- پشتيبانی می کند در حالی که پ کا کا عملی عليه ايالات متحده انجام نداده است.


« البته دولت عراق نمی تواند در حال حاضر کاری عليه مجاهدين انجام دهد چرا که آنها در اردوگاهی هستند و اين اردوگاه تحت نظر آمريکا است.»
محمود عثمان، نماینده پارلمان عرق در گفت و گو با رادیو فردا

اين نماينده دليل دشمنی آمريکا با «پ کا کا» را رابطه نزديک ترکيه با آمريکا دانسته و می گويد حمايت آمريکا از مجاهدين به دليل دشمنی اين کشور با ايران است.


اين سخنان در حالی بيان می شود که آمريکا مانند اتحاديه اروپا، سازمان مجاهدين را به عنوان يک گروه تروريستی می شناسد.


وزارت امور خارجه آمريکا نيز، سازمان مجاهدين خلق را به حمله به ارتش ايران و داشتن «شخصيت فرقه گونه» متهم می کند.


صالح مطلق يکی از نمايندگان سنی عراق بر خلاف محمود عثمان، در پارلمان اين کشور گفت: « من به عنوان يک کشاورز در نزديکی پايگاه مجاهدين خلق در استان دياله زندگی می کردم و اين سازمان حتی به يک عراقی صدمه نزده است.»


وی افزود: « باور کنيد حضور اين سازمان به نفع عراق است. ما می توانيم از اين سازمان استفاده کينم تا مشکلاتمان را با ايران حل کنيم.»


نيروهای مسلح سازمان مجاهدين خلق در زمان حکومت صدام حسين در عراق مستقر شدند. در پی سقوط حکومت صدام توسط نيروهای تحت فرماندهی آمريکا، مجاهدين افراد خود را به اردوگاه اشرف در شمال بغداد منتقل کردند و تحت حمايت نيروهای چند مليتی قرار گرفتند.


دولت عراق از نيروهای ائتلاف خواسته است نظارت برايستگاه های بازرسی اطراف اين اردوگاه را به عراق بسپارد.


سازمان مجاهدين خلق که در تمامی مدت هشت سال جنگ عراق با ايران، در کشور عراق مستقر بود، تا سال ۲۰۰۳ موفق شده بود که شهرکی نيز برای خود در اين کشور بسازد.


اين شهرک که سازمان مجاهدين خلق آن را «شهر اشرف» می نامد، هم اکنون نيز هنوز سکونت گاه گروهی از اعضای سازمان مجاهدين خلق است.


ارتش آمريکا بعد از سرنگون ساختن صدام حسين، سازمان مجاهدين خلق را که تا آن زمان يک گروه مسلح بود، خلع سلاح کرد.


XS
SM
MD
LG