لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

پیشروی ارتش اسرائیل؛ تلفات سنگین در یک مدرسه


فلسطینی ها در حال حمل کشته شدگان پس از حمله هوایی اسرائیل هستند. (عکس: Afp)
فلسطینی ها در حال حمل کشته شدگان پس از حمله هوایی اسرائیل هستند. (عکس: Afp)

در حالی که بیش از ۴۰ نفر بر اثر حمله اسرائیل به یک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل، در اردوگاه پناهندگان «جبليه»، در شمال نوار غزه کشته شدند، اسرائیل می گوید «نیروهای حماس در این مدرسه پناه گرفته بودند.»


به گزارش خبرگزاری آلمان، ساکنان این اردوگاه پیشتر گفته بودند که نیروهای حماس از نزدیکی این مدرسه به سربازان اسرائیلی شلیک کرد ه اند ولی نه از داخل آن.


صليب سرخ نیز در مورد وضعيت بحرانی غزه هشدار داده است.


به گزارش آسوشيتدپرس، پير کراهنبول، مدير صليب سرخ در نوار غزه اعلام کرد که «بدون هيچ شکی غزه با يک فاجعه تمام عيار روبروست.»


مقامات پزشکی فلسطينی نيز اعلام کردند که بيمارستان‌های غزه با کمبود شديد دارو و وسايل پزشکی روبه‌روست و غزه با بحران انسانی مواجه است.


منابع پزشکی فلسطينی همچنین اعلام کردند که حدود ۶۰۰ نفر تاکنون در نوار غزه کشته شده و بيش از سه هزار نفر زخمی شده اند. سازمان ملل می گويد که يک سوم کشته شدگان غير نظامی بوده اند.


عملیات نظامی نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه ادامه یافته و نيروهای اسرائيل دامنه عمليات خود را در نوار غزه، به شهر خان يونس در جنوب نوار غزه گسترش دادند.


مقامات اسرائيلی اعلام کردند که «سه سرباز اسرائيلی نيز روز دوشنبه بر اثر شليک اشتباهی يک تانک اسرائيلی کشته شدند» و به اين ترتيب شمار سربازان کشته شده اسرائيلی به هشت نفر رسيد.


اسرائيل همچنين اعلام کرده که از توانائی حماس برای پرتاب راکت به ميزان زيادی کاسته شده است.


شرايط اسرائيل برای آتش بس


به گزارش خبرگزاری آلمان اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل روز سه شنبه اعلام کرد در صورتی که پرتاب موشک به اسرائيل را متوقف کند و دست از قاچاق اسلحه از مصر به نوار غزه دست بردارد، آتش بس امکان پذير است.


آقای اولمرت افزود که وی می دانسته که عمليات غزه به داخل خاک اسرائيل موجب اعتراض جامعه بين المللی می شود ولی پرتاب موشک به اسرائيل ديگر قابل تحمل نبود.


در همين حال نيکلا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در ديدار با بشاراسد رئيس جمهوری سوريه در دمشق گفت: اين با سوريه است که طرف های ذينفع در درگيری های جاری، بويژه حماس را برای بازگشت آرامش به منطقه زير فشار بگذارد. نيکلا سرکوزی افزود که سوريه بايد حماس را متقاعد کند که عقلانيت، صلح و آشتی را برگزيند.


پیشتر مارک رگو، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل، اهود اولمرت، گفت: «جلوگیری از تجهیز دوباره حماس برای برقراری هر گونه آرامش اساسی و لازم است.»


از سوی ديگر سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل روز سه شنبه بار ديگر تاکيد کرد که اسرائيل تنها زمانی با آتش بس موافقت خواهد کرد که مطمئن شود که با با برقراری آن، «يک هفته يا يک ماه ديگر» بارديگر حماس شروع به پرتاب راکت به داخل اين کشور نمی کند.


XS
SM
MD
LG