لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

آمادگی اوکراین برای همکاری موشکی با غرب


تنش بين مسکو و کی يف پس از حمله روسيه به گرجستان، از کشورهای متحد اوکراين، بالا گرفته است.(عکس: RFERL)
تنش بين مسکو و کی يف پس از حمله روسيه به گرجستان، از کشورهای متحد اوکراين، بالا گرفته است.(عکس: RFERL)

وزارت امور خارجه اوکراين، روز شنبه، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که حاضر است در مورد دفاع موشکی خود با کشورهای اروپايی و ديگر قدرت های خارجی همکاری کند.


وزارت امور خارجه اوکراين افزود که پايان یافتن توافقنامه رادار موشکی بین روسيه و اوکراين در اوايل سال جاری، اين اجازه را به اين کشور می دهد تا با ديگر کشورهای اروپايی در زمينه دفاعی همکاری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان روسيه در ژانويه سال جاری، به اعتراض به درخواست اوکراين برای عضويت در ناتو، به همکاری دو کشور در اين زمينه پايان داد.


اين در حالی است که تنش بين مسکو و کی يف پس از حمله روسيه به گرجستان، از کشورهای متحد اوکراين، بالا گرفته است.


وزارت امور خارجه اوکراين در مورد همکاری نظامی با کشورهای اروپايی گفت که اين کشور احتمال دارد از کشورهای اروپايی دعوت کند تا در مورد سيستم های هشداردهنده در مورد حمله موشکی، به اوکراين کمک کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين بيانيه در حالی منتشر می شود که لهستان در پايان دور جديد مذاکره با نماينده آمريکا، توافقنامه استقرار موشک های سپر دفاع موشکی آمريکا در خاک لهستان را امضا کرد.


روسيه چنين اقدامی را تهديد برای امنيت خود دانسته است و مقام های این کشور اعلام کرده اند که روسيه هدف جنين اقدامی است.


آمريکا بارها اعلام کرده که راه اندازی اين سيستم برای حفاظت از اروپا و آمريکا در مقابل حملات احتمالی کشورهای ياغی مانند ايران و يا کره شمالی است.


اين توافقنامه که روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه توسط آندره کرمر، معاون وزير امور خارجه لهستان، و جان رود، مذاکره کننده ارشد آمريکا، امضا شد، يک توافقنامه مقدماتی است و بايد به تاييد پارلمان لهستان برسد.


اين موشک ها که بخشی از سپر دفاع موشکی آمريکا هستند، قرار است در شمال کشور لهستان نصب شوند. بخش ديگر اين سيستم دفاعی، شامل يک مجموعه رادار، هم قرار است در جمهوری چک نصب شود.


جمهوری چک هم تير ماه گذشته توافقنامه استقرار بخش رهگيری سپر دفاع موشکی را در خاک خود امضا کرد. اين توافقنامه هم بايد به تصويب پارلمان اين کشور برسد.


مسکو تهديد کرده است که در صورت موافقت نهايی لهستان و چک با اسقرار اين سيستم دفاعی در خاک خود، در برابر اين دو کشور موضعی تلافی جويانه اتخاذ خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG