لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

اعتراض افغانستان به اخراج هزاران آواره افغان از ایران


اخراج هزاران افغانی در سرمای شدید از ایران
اخراج هزاران افغانی در سرمای شدید از ایران

وزارت امور خارجه افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۶ ژانويه، اعلام کرد که سفير ايران در کابل را، برای اعتراض به اخراج هزاران افغان از اين کشور احضار کرده است.


خبر گزاری فرانسه، به نقل قول از کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، نوشته است که ايران حدود نه هزار افغان را در دو هفته گذشته، از اين کشور اخراج کرده است.


وزارت امور خارجه افغانستان می گويد که سيد محی الدین نجفی، جانشين سفير ايران در کابل را، احضار کرده تا نگرانی شديد افغانستان را در مورد اخراج گروهی پناهندگان افغان، در ماه های بسيار سرد زمستان اعلام کند.


دولت افغانستان از تهران خواسته است تا اخراج افغانی ها را متوقف کند، چون افغانستان توانایی پذيرش گروه های بزرگ پناهندگان را ندارد.


اين برای دومين بار در دو ماه اخير است که افغانستان نماينده ايران در کابل را برای اين موضوع احضار می کند.


دولت افغانستان از تهران خواسته اند تا اخراج افغانی ها را متوقف کند، چون افغانستان قادر به پذيرش گروه های بزرگی از پناهندگان را ندارد.

وزارت امور خارجه افغانستان می گويد که محمد کبير فرحی، معاون وزارت امور خارجه افغانستان، در مورد اخراج پناهندگان افغان به آقای نجفی، جانشين سفير ايران در افغانستان، گفته است: «عملکرد ايران خلاف توافقنامه بين دو کشور است.»


دو کشور توافقنامه ای امضا کردند که طبق آن بازگشت پناهندگان افغان از ايران بايد به صورت داوطلبانه و در شرايطی امن صورت بگيرد.


اين توافقنامه شامل حال افغان هايی که به طور غير قانونی در ايران ساکن هستند، نمی شود.


محمد نادر فرهاد، سخنگوی کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: «تاکنون در سال ميلادی جاری، نه هزار افغان که به طور غير قانونی در ايران ساکن بودند، از اين کشور اخراج شده اند.»


وی افزود که کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از ايران خواسته است تا در شرايط انسانی تری شهروندان افغان را به کشورشان بازگرداند و نه در اين سرمای شديد.


ايران تخمين می زند که حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزا افغان به طور غير قانونی در ايران زندگی می کنند و ۹۰۰ هزار نفر ديگر از حق پناهندگی بر خوردارند و به صورت قانونی در اين کشور زندگی می کنند.


سال گذشته حدود ۳۶۵ هزار افغان که به طور غير قانونی در ايران به سر می بردند، از اين کشور اخراج شدند و هفت هزار افغان نيز که پناهندگان «قانونی» در ايران بودند، به طور داوطلب به افغانستان بازگشته اند.


XS
SM
MD
LG