لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

آمریکا و روسیه در باره دفاع ضد موشکی به توافق نرسیدند


سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه همراه رابرت گيتس، وزير دفاع و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در مسکو. عکس از (EPA)
سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه همراه رابرت گيتس، وزير دفاع و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در مسکو. عکس از (EPA)

سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه، اعلام کرد که واشينگتن و مسکو در مورد استقرار بخشی از دفاع ضد موشکی آمريکا در اروپای مرکزی به توافق نرسيدند.


وزير امور خارجه روسيه گفت که مذاکرات اين کشور با رابرت گيتس، وزير دفاع و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، هيچ نتيجه ای در مورد جايگزين کردن پيمان «استارت» که بين دو کشور در مورد موشک های دوربرد هسته ای امضا شده بود، نداشته است.


پيمان «استارت» در سال ۱۹۹۱ بين دو کشور به امضا رسيد و مهلت آن در اوايل دسامبر سال ۲۰۰۹ به پايان می رسد.


بر اساس اين پيمان ايالات متحده و روسيه به يک اندازه می توانند از کلاهک های هسته ای و ابزار انتقال آن و همچنين موشک های دوربرد برخوردار باشند.


مسکو بارها مخالفت شديد خود را در مورد اتقرار بخشی از دفاع ضد موشکی آمريکا در کشورهای لهستان و جمهوری چک اعلام کرده و آن را تهديد برای امنيت روسيه می داند.


واشينگتن می گويد که هدف دفاع ضد موشکی کشورهای ياغی مانند ايران است و نه روسيه. به گزارش رويترز، خانم رايس، علی رغم شکست گفت و گوها با مقامات روسی، ملاقات ها را مفيد دانست.


خانم رايس و رابرت گيتس، روز دوشنبه، با سرگی لاوروف و آناتولی سرديوکوف وزير دفاع روسيه، پس از ملاقات با ولادمير پوتين رييس جمهوری اين کشور و ديميتری مدودوف جانشين آينده پوتين، ديدار و گفت و گو کردند.


پنتاگون در همين مورد اعلام کرد که آمريکا به روسيه پيشنهاد کرده که دو کشور موضوعاتی را که دارای ارجحيت است برای مذاکرات دراز مدت تعيين کنند تا طرفين در اين مورد گفت و گو کردند.


ولادمير پوتين گفت که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نامه ای برای وی فرستاده است که می تواند فرصتی برای بهبود روابط بين دو کشور باشد.


روابط ديپلماتيک بين دو کشور در پايين ترين حد خود پس از جنگ سرد است. دو کشور به شدت در مورد دفاع ضد موشکی استقلال کوسوو و عراق با يکديگر اختلاف دارند.


علی رغم کاهش روابط ديپلماتيک بين دو کشور تجارت بين طرفين در حال گسترش است و شرکت های آمريکايی به شدت در حال سرمايه گذاری در روسيه هستند.


XS
SM
MD
LG