لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

نگاه یک بلاگر آمریکایی به ایران


اگرمان:تصویرهایی که از ایران در رسانه های غربی می بینیم بهیچوجه با واقعیت تطبیق ندارد.
اگرمان:تصویرهایی که از ایران در رسانه های غربی می بینیم بهیچوجه با واقعیت تطبیق ندارد.

توری اگرمان بلاگر آمریکایی به مدت چهار سال در ایران زندگی کرده و در بلاگ خود به نام «نگاه از ایران»، در مورد جامعه و زندگی روزمره در ایران نوشته است. توری اگرمان اخیرا از ایران خارج شده و همراه شوهر ایرانی تبار خود، یک کتاب عکس به «نام نگاه از ایران» را به چاپ رسانده است.


با خانم اگرمان در مورد مسایل مختلف از جمله «بلاگیدن» در ایران، کتاب جدید او و احساس یک آمریکایی در ایران، گفت و گو کرده ایم.


ممکن است در مورد کتابتان توضیح دهید؟


وقتی که در ایران بودیم، هزاران عکس گرفتیم و متوجه شدیم که به رغم وجود عکاسان خیلی خوب، کتاب های عکس در مورد ایران چندان زیاد نیست.


کتاب ما در مورد مسافرت و زندگی در ایران است. عکس ها بیشتر در مورد مردم است ولی زندگی خصوصی آنها را محفوظ نگه داشته ایم. از خاطره انگیزترین عکس ها زمانی بود که مادر شوهرم فوت کرد و خانواده وی از من خواست تا عکس هایی از مراسم بگیرم. اتفاقی که هرگز در آمریکا نمی افتد.


چه احساسی به عنوان یک آمریکایی در ایران داشتید؟


مردم در ایران هر وقت مرا می دیدند با خشنودی برخورد می کردند. من احساس می کردم موجودی هستم که فقط مردم در تلویزیون دیدند و برایشان عجیب هستم. البته شاید هم برخی بگویند محبت مردم از روی تعارف بوده و برخی در درون احساسات ضد آمریکایی داشتند. ولی من همیشه احساس خیلی خوبی داشتم.


آیا توانستید از طریق بلاگتان با ایرانی ها رابطه بر قرار کنید؟


ایرانی ها قصه گوهای خوبی هستند. من فکر کنم تا حدودی توانستم از طریق بلاگم رابطه بر قرار بکنم، زیرا برای ایرانی ها بسیار جالب است که از نگاه یک آمریکایی جریانات ایران را ببینند.


نقش بلاگ را در جامعه ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ فیلترینگ تا چه اندازه بر وبگردی تاثیر گذار است؟




خیلی چیزها در ایران واقعا نمایشی است .خبرنگاران غربی معمولا به مناطق و یا منابعی دسترسی دارند که دولت ایران می خواهد.

این سوال خوبی است. برای ایرانی ها بسیار دشوار است که با خارجی ها ملاقات کنند و یا عقاید خود را با گروه بزرگی در میان بگذارند. بلاگ موقعیت خوبی برای مردم بوجود می آورد تا بتوانند دیگران تبادل نظر کنند.


ولی به طور کلی بلاگ تاثیر جدی و مهم بر جامعه ایران ندارد چون بسیاری از مردم کامپیوتر ندارند اگر چه در شهرهای بزرگ کافه های اینترنت در بسیاری از مکان ها یافت می شود، اما فقط در صد کمی از مردم از اینترنت استفاده می کنند.


فیلترینگ اگر چه مشکل آفرین است ولی کسانی که از اینترنت استفاده می کنند، می دانند چگونه فیلتر را دور بزنند. ولی بدترین چیز سرعت بسیار پایین اینترنت است.


آیا تصویرهایی که از جامعه ایران در رسانه های غربی می بینیم منعکس کننده واقعیت است؟


تصویرهایی که از ایران در رسانه های غربی می بینیم به هیچوجه با واقعیت تطبیق ندارد. به یاد خبرنگار آمریکایی می افتم که برای گرفتن عکس به نماز جمعه در تهران رفته بود و تا نمازگزاران فهمیدند وی خبرنگار است پرچم آمریکا را آورده و جلوی وی آتش زدند تا او عکس بگیرد.


خیلی چیزها در ایران واقعا نمایشی است .خبرنگاران غربی معمولا به مناطق و یا منابعی دسترسی دارند که دولت ایران می خواهد.


اکثر مردمی که من در ایران ملاقات دارم، استعداد عجیبی در بیان مطالب با طنز دارند. پس از سال ها زندگی در ایران من متوجه می شود که آنچه ایرانی ها به خبرنگاران می گویند جدی است یا طنز، ولی کسی که در غرب این را نگاه می کند نمی تواند متوجه شود.


می توانید در مورد پروژه جدیدتان صحبت کنید؟


من دارم در مورد تجربه خود در ایران می نویسم و تجربه کسان دیگری که در این کشور زندگی کرده اند و جامعه ایران را از زوایای متفاوت نگاه می کنند.


XS
SM
MD
LG