لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

حمایت گروهی از بلاگرها از دانشجویان چپگرای بازداشتی


بيش از۵۰ روز، از بازداشت دانشجويان چپ گرا می گذرد.
بيش از۵۰ روز، از بازداشت دانشجويان چپ گرا می گذرد.

در حالی که بيش از۵۰ روز، از بازداشت دانشجويان چپ گرا می گذرد، مقام های قضايی جمهوری اسلامی، کماکان از اظهار نظر شفاف پيرامون اتهام های احتمالی اين گروه از دانشجويان خودداری کرده اند.


در همين رابطه گروهی از وبلاگ نويسان در داخل و خارج از ايران با انتشار بيانيه ای تحت عنوان «زندانی رويای پرواز»، دهم بهمن ماه را به عنوان روز هبستگی با دانشجويان زندانی اعلام کرده اند.


مجتبی سميع نژاد، وبلاگ نويس، و از امضا کنندگان اين بيانيه به راديو فردا می گويد:«الان در فضای رسانه ای ايران برای اطلاع رسانی درباره دانشجويانی که در زندان هستند، فضای مناسبی وجود ندارد. برای همين ما در وبلاگستان برای حمايت از بچه های در بند، اسم وبلاگ هايمان را در روز دهم بهمن تغيير می دهيم و نام وبلاگ هايمان را به نام بچه هايی که در زندان هستند، اعلام می کنيم.»


مجتبی سميع نژاد می افزايد :« وبلاگ نويسانی که از اين بيانيه حمايت کرده اند مطلبی را در دفاع از بچه هايی که در زندان هستند و رفتار های غير قانونی که با آن ها انجام می شود می نويسند و ما در آن روز اعتراض خودمان را اعلام می کنيم.»


«دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب»، يک روز پيش از برگزاری مراسمی به مناسبت روز دانشجو در ايران بازداشت شدند.


در همان روزها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعيه ای اين گروه از دانشجويان را «آشوب طلب» ناميد.


برخی وبلاگ ها و وبسايت های نزديک به دانشجويان چپ گرا از وضعيت نا مشخص سعيد حبيبی، پيمان پيران و نادر احسنی خبر داده اند.


ادامه بازداشت دانشجویان چپگرا


در همين حال، مقام های امنيتی جمهوری اسلامی می گویند که با آزادی ۱۱ دانشجوی چپ گرای «آزادی خواه و برابری طلب» موافقت کرده اند. بنا به گفته سخنگوی قوه قضاييه اين دانشجويان تنها در صورت فراهم کردن وثیقه مورد نظر دادگاه انقلاب آزاد خواهند شد.


«يک دسته که هنوز زير بازجويی هستند و بعد از ۴۵ روز هنوز قرار تامين برايشان صادر نشده است دسته سوم هم که حدود يک هفته پيش بازداشت شده اند ما هيچ اطلاعی هنوز از وضعيتشان نداريم .»
ناصر زرافشان وکیل گروهی از دانشجویان

مقام های قضايی برای اين دانشجويان وثیقه های۳۰ ،۵۰ و ۱۰۰ ميليون تومانی صادر کرده اند.


اين در حالی است که بسياری از خانواده ها توانايی پرداخت اين مبالغ را ندارند، نسرين عبداللهی موسوی مادر ايلناز جمشيدی يکی از دانشجويان بازداشت شده، در گفت و گويی با راديو فردا می گويد در مراجعه ای به دادگاه انقلاب خواستار تجديد نظر دراين باره شده است:«بچه من که شايد هنگام بازداشت فقط دو هزار تومان پول توی جيبش بوده ازکجا من صد ميليون تومان که گفتنش برايم سخت است بياورم .»


خانم جمشيدی می افزايد که مقامات به من پاسخ دادند « پس برو تا دادگاه بچه تان تشکيل شود. من هم نامه ای نوشتم و کپی اجاره خانه مان را هم گذاشتم رويش خواهش کردم از يکی از خانواده هايی که رفته بود، وثيقه بدهد نامه من را هم آنجا بدهد.»


صدور قرارهای تامين برای دانشجويان چپ گرا پس از آن ميسر شد که مقام های امنيتی جمهوری اسلامی با ديدار گروهی از خانواده ها با فرزندانشان در زندان اوين موافقت کردند.


همزمان با اين تحول نهاد های امنيتی جمهوری اسلامی ۱۵دانشجوی «آزادی خواه وبرابری طلب» ديگر را در تهران بازداشت کردند.


ناصر زرافشان که به همراه تعدادی از همکارانش وکالت اين گروه از دانشجويان را بر عهده دارد، به آخرين پيگيری ها در اين باره اشاره می کند: «يک دسته که هنوز زير بازجويی هستند و بعد از ۴۵ روز هنوز قرار تامين برايشان صادر نشده است دسته سوم هم که حدود يک هفته پيش بازداشت شده اند ما هيچ اطلاعی هنوز از وضعيتشان نداريم .»


آقای زر افشان می گويد مقام های مسئول اين پرونده به او وهمکارانش گفته اند که تا زمان صدور قرار تامين اوليه آن ها نمی توانند در پرونده موکلانشان مداخله کنند، اين وکيل دادگستری می گويد که مقام های مسئول تا کنون بر خلاف رويه معمول در جريان رسيدگی به پرونده ها به او و همکارانش اجازه حضور نداده اند.


XS
SM
MD
LG