لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

ایران روستاهای کردستان عراق را به توپ بست


موضوع شورشیان پ ک ک و پژاک از موارد مورد مناقشه میان ایران و ترکیه با دولت عراق است.
موضوع شورشیان پ ک ک و پژاک از موارد مورد مناقشه میان ایران و ترکیه با دولت عراق است.

گلوله باران بدون وقفه مناطق مسکونی کوهستانی کردستان عراق در چهار روز گذشته موجب تخریب بسیاری از مزارع و فرار اهالی این مناطق شده است.


منطقه قندیل و پشدر در کردستان عراق با طول بیش از ۸۰ کیلومتر با شهرستان های سردشت و پیرانشهر در استان آذربایجان غربی هم مرز است و تحت حاکمیت «اتحادیه میهنی کردستان» به رهبری جلال طالبانی قرار دارد.


پوک میدیا، دفتر اطلاع رسانی «اتحادیه میهنی کردستان» ضمن انتشار این خبر گفته است: سپاه پاسداران ایران در منطقه حاجی عمران به تجمع نیرو پرداخته و هدف آنها ورود به خاک کردستان عراق برای حمله زمینی به قرارگاه های کوهستانی حزب کارگران کردستان «پ ک ک» است.


عبدالواحد دوکانی، خبرنگار دفتر اطلاع رسانی «اتحادیه میهنی کردستان» می گوید: «طی ۲۴ ساعت گذشته برای دومین بار نیروهای جمهوری اسلامی ایران، مناطق اسیوه را به شدت توپ باران کرده اند.»


به گزارش این دفتر اطلاع رسانی، توپخانه های ایران و ترکیه به طور همزمان مناطق مسکونی کوهستانی کردستان عراق را گلوله باران کرده و روستاهای هوره، پارو، خنیره و لولان دچار آتش سوزی شده است.



سپاه پاسداران ایران در منطقه حاجی عمران به تجمع نیرو پرداخته و هدف آنها ورود به خاک کردستان عراق برای حمله زمینی به قرارگاه های کوهستانی حزب کارگران کردستان «پ ک ک» است.
دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق

بر اساس گزارش های رسیده در نتیجه این حملات، خسارت های مالی فراوانی به مردم منطقه وارد آمده است.


به گفته آقای دوکانی، دو زن کرد عراقی بر اثر حملات توپخانه ای ایران زخمی شده و برای مداوا به بیمارستان قلادزیه منتقل شده اند.


حسین احمد، قائم مقام شهرک پشدر کردستان عراق در این رابطه می گوید: «در نتیجه گلوله باران ایران زندگی ساکنین منطقه مختل شده است.»


به گفته وی، « ایران به بهانه حضور نیروهای پ ک ک منطقه را گلوله باران می کند. در صورتی که پ ک ک در این مناطق حضوری ندارد و تنها دامپروران و کشاورزان عادی آنجا هستند.»


امید رحمان، یک شهروند منطقه به دفتر اطلاع رسانی اتحادیه میهنی گفته است: «فشاری که بدلیل گلوله باران نیروهای ایرانی بر ما وارد شده غیرانسانی است و حکومت کردستان نباید بیش از این از آن چشم پوشی کند. زیرا تنها ما مردم مرزنشین از این حملات زیان می بینیم.»


تحرکات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در این مناطق در پی درگیری های اخیر حزب حیات آزاد کردستان یا پژاک، شاخه ایرانی «پ ک ک» ترکیه، با نیروهای سپاه روبه افزایش گذاشته است.


پژاک ادعا کرده است که طی درگیری های سه روز گذشته با سپاه پاسداران، ۲۸ نفر از نیروهای سپاه کشته، چهار تن زخمی و یک هلی کوپتر این نیرو را با موشک سرنگون کرده است. ایران خبر سقوط هلی کوپتر را تایید کرده و گفته است که در جریان این سقوط، شش نفر از افراد آن کشته شده اند.


فرار روستانشینان


در همین حال، خبرگزاری رویترز از محل گلوله باران روستاهای هم مرز با ایران در کردستان عراق گزارش داده که روستانشینان وحشت زده روز دوشنبه به مناطق کوهستانی شمال شرقی عراق گریخته اند.


قادر محمد که در روستای قندیل، چوپان است به این خبرگزاری گفته است که بسیاری از مزارع ما سوخته و بسیاری از گله های ما از بین رفته اند.


گلی محمد، زن ۵۵ ساله ای از اهالی روستای قندیل نیز می گوید که ما جایی برای رفتن نداریم. اگر خانه خود را ترک کنیم از گرسنگی خواهیم مرد.


نظر محمد، ۲۱ساله از روستای داناو با انتقاد از مقامات کرد و عراقی گفته است که چرا دولت عراق جلوی بمباران را نمی گیرد؟


بسیاری در روستاهای مرزی تصمیم گرفتند خانه خود را ترک نکنند ولی کودکان خود را به مناطق امن فرستاده اند.


دولت های ایران و عراق تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در مورد گلوله باران چند روز گذشته نکرده اند.


XS
SM
MD
LG