لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

«محدودیت های ایجاد شده برای مطبوعات ایران بی سابقه است»


عکسی از تعدادی از روزنامه های ایران
عکسی از تعدادی از روزنامه های ایران
«انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» با انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد، محدودیت های ایجاد شده برای مطبوعات ایران در چهار سال گذشته را بی سابقه خواند.

این انجمن، در این بیانیه، به لغو امتیاز و توقیف بیش از ۴۵۰ نشریه و احضار و بازداشت صدها روزنامه نگار و وبلاگ نویس ایرانی، اشاره کرده است.

در این بیانیه آمده است: «شايد بتوان گفت هيچگاه اعمال محدوديت‌های مطبوعاتی از طريق از دخالت و اقدامات قوه مجريه به اندازه چهار سال گذشته نبوده است. بگونه‌ای که در اين دوره نقض حقوق مطبوعات ۱۰۲۲ مورد شامل ۱- لغو امتيار و توقيف انتشار توسط هیأت نظارت بر مطبوعات ۴۵۲ مورد ۲- احضار بازداشت روزنامه‌نگاران ۴۳ مورد ۳- احضار مديران روزنامه‌نگاران و رسيدگی قضايی ۱۴۷ مورد 4- فيلتر وبلاگ‌ها و بازداشت و بلاگ‌نويسان ۳۸۴ مورد و نيز لغو و توقيف فعاليت نشريات و سايت‌های دانشجويی ۷۹۳ مورد مميزی و ممانعت از انتشار کتاب های چاپ مجدد ۲۴۳ مورد مميزی و ممانعت از انتشار کتاب با‌ عنوان جديد ۳۲۷ مورد کارنامه‌ای تأسف‌بار برای دولت کنونی رقم‌زده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که « بی‌ترديد عامل اساسی خلاقيت فکری و فرهنگی، توسعه همه‌جانبه اقتصادی و سياسی کشور، پالايش هميشگی نظام مديريتی از خطا و فساد، وجود ضمانت‌های لازم در حوزه آزادی مطبوعات و بيان و گردش آزاد اطلاعات است. بدون اين سهم هيچ توسعه و رشد و شکوفايی معناداری رخ نمی‌دهد و ادعای هرگونه مبارزه با فساد جز شعاری توخالی و بی‌محتوا نخواهد بود.»

«انجمن دفاع از مطبوعات» در پایان ابراز امیدواری کرده است که با انتخاب «آگاهانه» مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری اسلامی، این روند متوقف و فضای باز مطبوعاتی در ایران حاکم شود.

سازمان و نهادهای مختلف بین المللی نیز در گذشته وضعیت مطبوعات در ایران را در چند سال گذشته نامطلوب اعلام کردند. «خانه آزادی» که مقر آن در واشینگتن است اخیرا اعلام کرد که «از جنبه برخورداری از آزاد بودن مطبوعات، ايران در بين ۱۹۵ کشور جهان، امسال به همراه چين و روآندا در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.»

سازمان «گزارشگران بدون مرز»، که مقرش در پاریس است، فروردین ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران همچنان «بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه» است.
XS
SM
MD
LG