لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

اوباما و مک کین در مورد برنامه اتمی ایران هشدار دادند


جان مک کين (سمت چپ) و باراک اوباما (سمت راست)، نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در نخستين مناظره تلويزيونی.(عکس: AFP)
جان مک کين (سمت چپ) و باراک اوباما (سمت راست)، نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در نخستين مناظره تلويزيونی.(عکس: AFP)

جان مک کين و باراک اوباما، نامزدهای احزاب جمهوريخواه و دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در نخستين مناظره تلويزيونی خود بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های اتمی تاکيد کردند.


در اين مناظره که جمعه شب در دانشگاه می سی سی پی برگزار شد، آقای اوباما بارديگر ايده گفت و گوی مستقيم با مقامات ايرانی را مطرح کرد و گفت: در صورت انتخاب به عنوان رييس جمهوری آينده آمريکا، ديپلماسی قاطع و صريحی را در قبال جمهوری اسلامی در پيش خواهد گرفت.


جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه، انجام گفت و گوی رو در رو با رييس جمهوری ايران، بدون پيش شرط را موضعی «ساده لوحانه» و «خطرناک» خواند.


دو نامزد در اين مناظره همچنين درباره بحران مالی در آمريکا، وضعيت در عراق، پاکستان و همچنين تنش در روابط واشينگتن و مسکو نيز به بحث پرداختند.


به گزارش شبکه تلويزيونی آمريکايی « سی ان ان»، آقای مک کين در مورد عراق گفت که رييس جمهوری آينده آمريکا بايد تصميم بگيرد چه وقت و چگونه عراق را ترک می کند و چه چيزی پشت سرش در عراق باقی می گذارد.


وی افزود: در ابتدا، جنگ به صورت بسيار بدی مديريت شد، ولی هم اکنون آمريکا در حال پيروزی است و اين امر به لطف يک استراتژی و يک زنرال بزرگ روی داده است.


جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه، انجام گفت و گوی رو در رو با رييس جمهوری ايران، بدون پيش شرط را موضعی «ساده لوحانه» و «خطرناک» خواند.

وی همچنين گفت که سناتور اوباما قبول ندارد که ما در عراق در حال پيروزی هستيم.


باراک اوباما در پاسخ خطاب به جان مک کين گفت: شما در ابتدا در مورد اين جنگ اشتباه کرديد و درگیری عليه نيروهای آمريکايی و همچنین درگيری های فرقه ای را پيش بينی نکرديد.


آقای اوباما افزود: وقتی جنگ آغاز شد، گفتيد که اين جنگی آسان و سريع خواهد بود و اشتباه کرديد هنگامی که گفتید نيروهای آمريکايی در عراق به عنوان نيروهای آزادی بخش مورد استقبال قرار می گبرند.


جان مک کين موضعگيری باراک اوباما در مورد جنگ در گرجستان را مورد حمله قرار داد و گفت: وی هم از روسيه و هم از گرجستان خواسته بود دست از جنگ بردارند، در حالی که اين روسيه بود که به گرجستان حمله کرد.


آقای اوباما نيز خواستار تجديد نظر آمريکا در روابطش با روسيه شد و گفت: شما نمی توانيد يک ابر قدرت در قرن بيست و يکم باشید و مانند يک ديکتاتور قرن بيستمی رفتار کنيد.


نختسن مناظره دو نامزد ریاست جمهوری قرار بود در مورد مسايل سياست خارجی صورت گيرد، ولی ۳۰ دقيقه نخست اين مناظره در مورد مسايل اقتصادی بود.


باراک اوباما گفت که وی هنوز از طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری نجات موسسات مالی که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پيشنهاد داده است، حمايت نمی کند و خواستار آن است که برخی از جزئيات در مورد اين طرح مشخص شود.


آقای مک کين نيز اعلام کرد که جای خشنودی است که دمکرات ها و جمهوريخواهان برای حل بحران اقتصادی آمريکا با يکديگر همکاری کرده اند.

مناظره انتخاباتی روز جمعه، نخستین مناظره از سه مناظره انتخاباتی میان آقایان اوباما و مک کین است که در جريان مبارزات انتخاباتی تا روز چهارم نوامبر برگزار می شود.


XS
SM
MD
LG