لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

گرانی برنج در ایران و جیب خالی کشاورزان


قيمت برنج در ايران از ماه مارس تا به حال بيش از دو برابر شده است.
قيمت برنج در ايران از ماه مارس تا به حال بيش از دو برابر شده است.

قيمت برنج در ايران از ماه مارس تا به حال بيش از دو برابر شده، اما کشاورزانی که از طلوع آفتاب تا غروب در شاليزارهای برنج در شمال ايران کار می کنند، می گويند که پول کمی از اين افزايش قيمت ها به جيب آنها می رود.

باقر کفايتی يکی از شالی کاران لشت نشاء به خبرگزاری رويترز می گويد:«سرمايه داران برنج را با قيمت خيلی ارزان از ما می خرند. آنها برنج ها را در انبارها نگه می دارند و بعد آن را با قميت خيلی گران می فروشند، ما چيزی اين وسط گيرمان نمی آيد اما آنها سودشان را می برند.»


از شاليزارهای شمال تا بازارهای غبار گرفته تهران، درد و تضادهای رگه های بحران جهانی افزايش قميت مواد غذايی و سوخت را به راحتی ديده می شود.


دلالان که نقش واسطه را بازی می کنند برنج را از اين سرمايه گذاران می خرند و انبار می کنند و بعد وارد بازار می کنند و با اين کار پولی به جيب می زنند.


در گزارش رويترز با اشاره به گران شدن سوخت و تاثير آن بر قيمت برنج آمده است:« برنج يکی از کالاهای اساسی در ايران ۷۰ ميليون نفری است که چهارمين کشور بزرگ توليد کننده نفت در جهان به حساب می آيد.»


رويترز می نويسد: اقتصاد دانان دولت محمود احمدی نژاد را متهم می کنند که با تزريق درآمد نفتی به اقتصاد کشور، باعث افزايش نرخ تورم تا ۲۵.۵ درصد در سال ۱۳۷۸ شده است.


در بخشی ديگر از اين گزارش، رويترز با اشاره به گزارش روزنامه های ايران، از افزايش قيمت برنج دودی، از کيلويی ۱۹۰۰تومان به ۵۰۰۰ تومان آورده است که اين قيمت ها تقريبا در ماه ژوئن نيز به همين شکل باقی مانده و علت افزايش قيمت ها نيز به نوشته روزنامه های ايران، بحران های سياسی است.


این خبرگزاری می نويسد که مردم در بيشتر شهرهای ايران از درآمد کم و قيمت های بالا شکايت دارند.


«برنج از سفره ها رفت»


معصومه نيری در تهران نظافتچی است. او پنج فرزند دارد و درباره اين گرانی ها می گويد: «احمدی نژاد قول داد که نفت را سر سفره های های ما می آورد اما با اين وضعيت، برنج هم از سفره هامان دارد حذف می شود. نان و برنج تنها چيزی بود که می توانستيم تهيه کنيم و با اين شرايط بچه هايم را چطور سير کنم؟»


  • «احمدی نژاد قول داد که نفت را سر سفره های ما می آورد اما با اين وضعيت، برنج هم از سفره هایمان دارد حذف می شود. نان و برنج تنها چيزی بود که می توانستيم تهيه کنيم و با اين شرايط بچه هايم را چطور سير کنم؟»
معصومه نيری در تهران

اين گزارش با اشاره به سه برابر شدن قيمت برنج در قاره آسيا و تاثير آن بر ايران به عنوان يکی از کشورهای صادر کننده برنج می نويسد که «بحران سوخت از يک سو و زمستان بسيار سرد از سوی ديگر به شدت و همچنين خشکسالی امسال باعث افزايش قيمت برنج در ايران شده است و دولت برای مبارزه با افزايش قيمت ها اقدام به خريد برنج از تايلند و پاکستان کرده است.»


به گزارش تلويزيون دولتی ايران، در ماه گذشته ۱۰۰ هزار تن برنج از پاکستان وارد بازار شده است با اين حال به نوشته رويترز، مقام های دولتی سعی دارند که عامل گرانی برنج را به دلالانی نسبت بدهند که با خريد و انبار برنج قصد سودآوری دارند.


به گزارش منابع خبری در ايران تا کنون چند تن از اين دلالان به دليل احتکار برنج دستگير شده اند.


علی عسگر، ۶۶ ساله و يکی از تجار برنج در بازار تهران با تاييد احتکار برنج می گويد که «واسطه ها به محض اعلام خبر خشکسالی امسال و افزايش قيمت جهانی برنج، از عرضه محصول دست کشيدند و منتظر فرصت مناسبی برای فروش برنج شان هستند.»


اما يکی از واسطه هايی که بيش از ۵۰ سال است اين کار را انجام می دهد، عقيده دارد که افزايش قيمت برنج سودی برای آنها ندارد چرا که آنها برنج را گران از دلال می خرند و به اجبار با قيمت بالاتری به مغازه دارها می فروشند.


اما آنچه اين وسط حل نشده می ماند حق کشاورزان است و اين چيزی است که شاليکاران از آن عصبانی هستند.


بنفشه يوسفی که در يکی از شاليزارهای نزديک دريای خزر کار می کند، می گويد:« قيمت ها واقعا بالا رفته اما کی اين وسط نفعش را می برد؟ مطمئنا چيزی به ما کارگرها نمی رسد که ۱۲ ساعت از روز را در شالی ها زحمت می کشيم. امسال ما باران کمی داشتيم و دلال ها قيمت ها را بالا بردند.»


در بخش پايانی اين گزارش با اشاره به ناتوانی مردم در خريد برنج با قيمت بالا از قول يکی از خانم های شاليکار در زمين های نمک آبرود آمده است که برنج برای فقيرها درست مثل مرغ و گوشت ديگر يک کالای لوکس شده و کسی نمی تواند با اين قيمت، برنج بخرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG