لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

آمريکا و جمهوری چک توافقنامه دفاع ضد موشکی را امضا کردند


کاندوليزا رايس و کارل شوارزنبرگ، وزيران امور خارجه آمريکا و جمهوری چک. (عکس: AFP)
کاندوليزا رايس و کارل شوارزنبرگ، وزيران امور خارجه آمريکا و جمهوری چک. (عکس: AFP)

کاندوليزا رايس و کارل شوارزنبرگ، وزيران امور خارجه آمريکا و جمهوری چک روز سه شنبه در پراگ، پایتخت جمهوری چک، توافق نامه استقرار رادارهای رديابی موشک در قالب طرح سپر دفاع ضد موشکی آمريکا را امضاء کردند.


روسيه با اجرای اين طرح مخالف است و آنرا تهديدی برای خود می داند اما آمريکا می گويد که اين اجرای اين طرح برای مقابله با تهديدهای موشکی کشورهایی چون ايران و کره شمالی لازم است.


کاندولیزا رایس همچنین قرار است به بلغارستان، گرجستان و احتمالا لهستان سفر کند.


هدف از این سفر، تعمیق مناسبات آمریکا با این کشورها نامیده شده است. این در حالیست که این مناسبات با اعتراض هایی از سوی روسیه مواجه بوده است.


پیمان استقرار رادارهای رديابی موشک، موجب بروز اختلاف نظرهایی در جمهوری چک و از جمله در پارلمان این کشور شده است. اما


روسيه با اجرای اين مخالف طرح است و آنرا تهديدی برای خود می داند اما آمريکا می گويد که اين اجرای اين طرح برای مقابله با تهديدهای موشکی کشورهائی چون ايران و کره شمالی لازم است.

دولت راست میانه میرک توپولانک، نخست وزیر جمهوری چک، که فقط چند رای درپارلمان این کشور اکثریت دارد، خواستار امضای این پیمان است.


بر اساس آخرین نظرسنجی ها، از هر 10 نفر، شش نفر در جمهوری چک مخالف ایجاد این پایگاه در خاک این کشور هستند.


در کنار جمهوری چک، لهستان نیز کشور کلیدی دیگری در طرح سپر دفاع موشکی آمریکا به شمار می رود. هر چند که به دلیل درخواست لهستان برای دریافت کمک نظامی از واشینگتن، در قبال موافقت با ایجاد پایگاه موشکی، مذاکرات لهستان و آمریکا با مانع مواجه شده است.


دراین ارتباط، حتی گفت و گوی وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان در واشینگتن در روز دوشنبه، هفتم ژوییه، نتوانست مشکل ایجاد شده را برطرف کند. با این همه، کاندولیزا رایس روز سه شنبه، هشتم ژوییه، گفت که این گفت و گو سازنده بوده است.


اما وی از پیش بینی دراین مورد که دو کشور به توافقی دست خواهند یافت، خودداری کرد.


این در شرایطی است که کشور لیتوانی درکنار دریای بالتیک پیشنهاد کرده است که در صورت شکست این مذاکرات، پایگاه مزبور در خاک آن کشور ایجاد شود.


XS
SM
MD
LG