لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

تظاهرات مجازی در روز جهانی «آزادی بيان در اينترنت»


لوگوی ٢٤ ساعت عليه سانسور بر روی اينترنت در سایت گزارشگران بدون مرز.
لوگوی ٢٤ ساعت عليه سانسور بر روی اينترنت در سایت گزارشگران بدون مرز.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاريس است، روز١٢ مارس را به عنوان اولين «روزجهانی آزادی بيان بر روی اينترنت» اعلام کرد و تبلیغات برای «٢٤ ساعت عليه سانسور بر روی اينترنت» را آغاز کرد.


اين نهاد از همه کاربران اینترنت خواسته است تا عليه سانسور بر روی اينترنت مبارزه کنند.


سازمان گزارشگران بدون مرز در بيانیه ای در اين مورد می نويسد که در سراسر جهان ٦٤ «وب نگار» معترض، فقط برای آن که بر روی اينترنت عقايد خود را بيان کرده اند، در زندان به سر می برند و چين همچنان بزرگترين زندان جهان برای «وب نگاران» معترض و وبلاگ نويسان است.


طبق این بیانیه، در نخستين کارزار «٢٤ ساعت عليه سانسور بر روی اينترنت» که در روز هفتم وهشتم نوامبر ٢٠٠٦ برگزار شد، بيش از ٤٠ هزار کاربر با ورود به سايت گزارشگران بدون مرز «نقاط سياه شبکه وب» و کشورهای دشمن اينترنت را بر روی نقشه جهان مشخص کردند.


گزارشگران بدون مرز، پيشتر ايران را يکی از ۱۳ کشوری دانسته بود که اين نهاد، «دشمنان اينترنت» می خواند. اين سازمان بارها از دولت ايران به دليل زندانی کردن خبرنگاران و وبلاگ نويسان انتقاد کرده است.


گزارشگران بدون مرز، پيشتر ايران را يکی از ۱۳ کشوری دانسته بود که اين نهاد، « دشمنان اينترنت» می خواند.

گزارشگران بدون مرز دست به ابتکاری اينترنتی و مجازی زده تا کاربران سراسر جهان به توانند صدای اعتراض خود را به گوش بسياری برسانند.


اين سازمان در اين رابطه می گويد که برای افشای سانسور حاکم بر اينترنت از سوی دولت ها و برای آزادی بيان بيشتر بر روی اينترنت، گزارشگران بدون مرز ، کابران را از روز چهارشنبه ١٢ مارس ساعت ١١ تا پنجشنبه همين ساعت به وقت پاريس به تظاهرات مجازی در ٩ کشور از کشورهای «دشمن اينترنت» ( برمه، چين، کره شمالی، کوبا، مصر، اريتره، تونس، ترکمنستان و ويتنام ) فرا می خواند.


کاربران می توانند با درست کردن تصوير مجازی و پلاکارد های خود، در اين تظاهرات مجازی شرکت کنند.


ايران سانسورچی با نرم افزار امريکايی


سال گذشته نتايج تحقيق چهار دانشگاه آکسفورد، کمبريج، هاروارد و تورنتو درباره سانسور سايت های اينترنتی در چهل کشور جهان به همراه تشکيلات خودگردان فلسطينی نشان داد که چين و ايران در صدر کشورهای مسدود کننده سايت های سياسی اينترنتی قرار دارند.



برپايه اين گزارش، ايران، عمان، عربستان سعودی، سودان، تونس، امارات متحده عربی و يمن در صدر کشورهايی قرار دارند که بيشترين سايت های اجتماعی، پورنوگرافی، قمار و همجنسگرايانه را فيلتر می کنند.


در جهان پس ازدولت چين، دولت ايران رکوردار فيلتر کردن سايت های اينترنتی است.


رشد سريع اينترنت در ايران در سال های گذشته همراه با سرمايه گذاری وسيع دولت برای فيلترينگ و کنترل آن بوده است.


برخی از مقامات ایرانی پیشتر اعلام کرده بودند که «ماهانه حدود ۱۳۰۰ سايت به صورت اتوماتيک پالايش و يا از طريق قوه قضاييه و کميته مصاديق پايگاه های غير اينترنتی» فيلتر می شوند.


ضريب نفوذ اينترنت در ايران در حد متوسط خاورميانه است ولی با برخورداری از بيش از هفت و نیم ميليون کاربر اينترنتی در صدر جدول خاورميانه است و اينترنت بين سال های ۲۰۰۰-۲۰۰۷ در ايران رشدی ۲۹۰۰ درصدی داشته است.


سایت دانشگاهی «اوپن نت اينيسيتيو» که در مورد فیلترینگ وسانسور تحقیق می کند، سال گذشته اعلام کرد که دولت ايران از نرم افزار «اسمارت فیلتر» که ساخت يک شرکت آمريکايی است، برای فيلتر کردن هر چه موثرتر سايت های ايرانی استفاده می کند.


شرکت «سيکيور کامپيوتينگ» توليدکننده اين نرم افزار، هر گونه فروش محصولات خود به ايران را انکار کرده است.


ايران اولين کشوری است که وبلاگ نويسان را به دليل نوشته هايشان در سال ۲۰۰۳ راهی زندان کرد. بارها نامعلوم بودن مرزهای خطوط قرمز سانسور، مشکلی اساسی در ايران عنوان شده است.


XS
SM
MD
LG