لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

«همکاری با عربستان تاثیری بر رابطه روسیه و ایران ندارد»


ديميتری پسکوو، سخنگوی ولادمير پوتين، نخست وزير روسيه. (عکس:ITAR/TASS)
ديميتری پسکوو، سخنگوی ولادمير پوتين، نخست وزير روسيه. (عکس:ITAR/TASS)

ديميتری پسکوو، سخنگوی نخست وزير روسيه، اعلام کرد که بر خلاف گزارش های منتشر شده، همکاری نظامی اين کشور با عربستان سعودی تاثيری بر روابط مسکو با تهران ندارد.


اين سخنان در حالی بيان می شود که روز سه شنبه برخی از رسانه های روسی اعلام کردند که «عربستان سعودی به منظور ممانعت از همکاری نظامی روسيه با ايران، به مسکو پيشنهاد يک معامله بزرگ تسليحاتی داده است.»


به گزارش خبرگزاری اينترفکس، سخنگوی نخست وزير روسيه اين گزارش ها را «بی پايه و اساس » خواند.


وی افزود: «روسيه تلاش می کند تا با تمامی کشورهای همسايه از جمله ايران بر اساس منافع مشترک همکاری کند.»


کومرسانت، روزنامه اقتصادی چاپ روسیه، روز سه شنبه نوشت که شاهزاده بندر بن سلطان، رييس شورای امنيت ملی عربستان سعودی و سفير سابق اين کشور در واشينگتن، روز دوشنبه، ۱۴ ژوييه، در مسکو با دميتری مدوديف، رييس جمهوری و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، ديدار کرد. محور اصلی اين مذاکرات، گسترش همکاری های دوجانبه اعلام شد.


کومرسانت نوشت: «وزير امور خارجه عربستان سعودی، شاهزاده سعودالفيصل، در سفری به مسکو در ماه فوريه پيشنهاد کرد که روسيه از همکاری با ايران خودداری کند.»


«پیشنهاد يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلاری ریاض»


در اين خصوص، خبرگزاری ريانووستی روسيه به نقل از کومرسانت نوشت: «پيشنهادهای رياض شامل خريد حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو زرهی «بی ام پی-۳» به ارزش در حدود ۲۰۰ ميليون دلار، حدود ۱۵۰ دستگاه تانک تی-۹۰ اس به ارزش ۶۰۰ ميليون دلار و ۱۶۰ فروند هليکوپتر مدل های می-۱۷، می-۳۵ و می-۲۶ به ارزش حدود يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار بوده است.»


بر اساس اين گزارش، شاهزاده بندر در ديدار خود با رييس جمهوری و نخست وزير روسيه، دوباره اين موضوع را مطرح کرده است.


عربستان سعودی، بزرگترين توليدکننده نفت در جهان و متحد نزديک آمريکا، نگران توانايی های نظامی ايران است و در نگرانی غرب از آنچه که تلاش تهران برای توليد بمب هسته ای خوانده می شود، سهيم است.


ايران اتهام تلاش برای توليد بمب هسته ای را رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


روسيه نيز که درصدد توسعه مناسباتش با ايران بوده است، می گويد هيچ مدرکی در اين مورد که ايران می خواهد سلاح هسته ای توليد کند، وجود ندارد، اما مسکو نگران است که درگيری در منطقه به بی ثباتی در نزديکی مرزهای جنوبی اش منجر شود.


مسکو به تهران در ساخت نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر کمک می کند. در اين ميان، روسيه درصدد گسترش مناسبات خود با ديگر کشورهای خاورميانه و توسعه نفوذش در اين منطقه بوده است.


XS
SM
MD
LG