لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

دادخواه: نمی توانم با دانشجویان بازداشتی ملاقات کنم


محمد علی دادخواه، وکیل برخی از دانشجویان بازداشت شده
محمد علی دادخواه، وکیل برخی از دانشجویان بازداشت شده

محمد علی دادخواه، وکیل مدافع برخی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر و اعضای دفتر تحکیم وحدت و ادوار تحکیم وحدت گفت روز شنبه 30 تیر ماه، به همراه خانواده های موکلانش به شعبه دوم دادسرای انقلاب مراجعه و درخواست ملاقات با زندانیان را کرد، اما اجازه ملاقات به او و همراهانش داده نشد.

این وکیل دادگستری در مصاحبه ای با رادیو فردا گفت در مراجعات قبلی به زندان اوین به او گفته بودند که بازپرس پرونده باید ورقه ای مبنی بر اجازه ملاقات وکیل با موکلانش صادر کند.


وی افزود: «پیش از این به علت اینکه طبق روال عرفی موکلان می توانند به زندان اوین مراجعه و با موکلان خود ملاقات کنند، من به زندان اوین رفته بودم، اما آنجا به من اعلام کردند ملاقات با دانشجویان زندانی میسر نخواه بود مگر اینکه بازپرس پرونده ورقه ای در این باره صادر کند. به خانواده های دانشجویان بازداشت شده هم اعلام کرده بودند اگر من بروم این ورقه صادر می شود.»

آقای دادخواه در ادامه گفت: «بر اساس این تصور و قولی که مقامات قضایی داده بودند، من روز شنبه به دادگاه انقلاب رفتم اما رخصت و فرصت اینکه با موکلانم ملاقات کنند را به من ندادند و هیچ ورقه ای صادر نکردند و تاریخی هم معین نکردند که ممکن است چه زمانی این ملاقات صورت بگیرد. امیدوارم حق دانشجویان تضییع نشود و تصمیمی منطبق با قانون گرفته شود که من بتوانم با موکلانم ملاقات کنم.»

به گفته آقای دادخواه «هیچ توضیحی در مورد عدم اجازه ملاقات وکیل با موکلانش» به او نداده اند.


همزمان برخی از منابع دانشجویی خبر از فشارهای شدید روحی و جسمی بر دانشجویان و اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و ادوار تحکیم وحدت داده اند.


هیچ توضیحی در مورد عدم اجازه ملاقات وکیل با موکلانش به او نداده اند. ولی فکر می کنم مقصودشان آن است که دانشجویان بازداشت شده در بازداشت موقت هستند و در طول بازداشت موقت اجازه ملافات نمی دهند.»

این منابع همچنین اعلام کرده اند هشت تن از بازداشت شدگان، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران، مجتبی بیات، عضو سابق شورای مرکزی تحکیم وحدت، محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بهاره هدایت، دبیر واحد زنان دفتر تحکیم وحدت، علی نیکو نسبتی، حنیف یزدانی، مهدی عربشاهی و علی وفقی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سلول انفرادی هستند.

اما محمد علی دادخواه گفت این خبر را شنیده است، اما چون خودش با دانشجویان ملاقات نکرده نمی تواند آن را تایید کند و می افزاید: «از منبع موثقی این موارد به من اعلام نشده و چون امکان ملاقات با دانشجویان را نداشته ام، نتوانسته ام راجع به آن پرس و جو کنم.»


«حزبی قانونی»


در همین حال کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران با انتشار بیانیه ای بازداشت اعضای سازمان، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و پلمب دفتر این سازمان را محکوم کرده است.


در این بیانیه آمده است: «سازمان دانش آموختگان یک حزب دارای مجوز فعالیت قانونی است که به طور علنی و با رعایت تمام چارچوب های فعالیت مسالمت آمیز و قانونی برای ارتقای سطح حقوق بشر و دموکراسی در ایران تلاش می کند . از این رو برخورد خشن و غیر قانونی صورت گرفته با سازمان به هیچ رو قابل قبول نبوده و حق شکایت از عاملان و آمران این هجوم خشونت بار به دفتر سازمان محفوظ خواهد بود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «هر نوع اقرار و اعترافی که از بازداشت شدگان در شرایط عدم دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده و در مدت بازداشت موقت گرفته شود، فاقد اعتبار و قابلیت استناد حقوقی است.»

از سوی دیگر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیز ضمن محکوم کردن بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و اعضای سازمان دانش آموختگان ایران و ابراز نگرانی نسبت به اخبار شکنجه و ضرب و شتم شدید آن ها در بند ۲۰۹ زندان اوین برای اخذ اعترافات، اعلام کرده تا آزادی تمامی بازداشت شدگان ۱۸ تیر ماه ۸۶ از پای نخواهد نشست.


XS
SM
MD
LG