لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

احمدی نژاد: صدور قطعنامه سوم تحریم منتفی است


رییس جمهوری اسلامی می گوید که «در موضوع هسته ای به نظر ما کار تمام شده است.»
رییس جمهوری اسلامی می گوید که «در موضوع هسته ای به نظر ما کار تمام شده است.»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در سخنانی که يک روز پس از نشست گروه ۵+ ۱منتشر شد، گفته است که صدور قطعنامه سوم تحريم از سوی شورای امنيت منتفی است.


آقای احمدی نژاد در گفت وگويی با دو رسانه ژاپنی که دفتر رياست جمهوری آن را انتشار داده است گفته که « اگر کسی به فکر قطعنامه سوم باشد، معنايش اين است که شورای امنيت و نظامات جهانی بطور کامل از کارايی ساقط شده است و فاقد ارزش حقوقی هستند. چون هر تصميمی بايستی مبنای حقوقی داشته باشد پس صدور قطعنامه ديگر موضوعيتی ندارد.»


رييس جمهوری ايران به شبکه تلويزيونی آساهی و روزنامه يوميوری، چاپ ژاپن گفته است که «در موضوع هسته ای به نظر ما کار تمام شده و ابعاد سياسی پرونده مختومه است.»


سخنان محمود احمدی نژاد يک روز پس از آن منتشر می شود که نمايندگان سياسی آمريکا، چين، بريتانيا و فرانسه، اعضای دائم شورای امنيت به همراه آلمان در پاريس نشستی برای بررسی تهيه پيش نويس قطعنامه سوم تحريم عليه ايران به خاطر ادامه فعاليت های هسته ای خود برگزار کردند.


در اين نشست نماينده روسيه به دليل آنچه که بدی آب و هوا خوانده شد، حضور نيافت ولی ديپلمات ها گفته اند که نشست پاريس بر سر بررسی تدوين قطعنامه سوم تحريم به توافق دست يافت.


  • «حرف رييس جمهوری، حرف همه ملت ايران است. در تمام اجتماعات که در کشور برگزار مي شود، مردم يکپارچه از مواضع دولت حمايت می کنند.»
محمود احمدی نژاد

شورای امنيت سازمان ملل متحد از دسامبر سال گذشته تاکنون دو قطعنامه عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی به تصويب رسانده و از تهران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی به طور موقت روند غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.


تعليق اين روند که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد همواره با مخالفت جمهوری اسلامی ايران روبرو شده است و اين کشور آن را برای توليد سوخت اتمی لازم می داند.


«مردم يکپارچه از مواضع دولت حمايت مي کنند»


محمود احمدی نژاد در مصاحبه خود بار ديگر به برخی از کشورها تاخته و گفته است:« تعدادی از کشور های زورگو بر اساس اطلاعات نادرست، به ملت ايران اتهامات نادرستی وارد کردند ولی امروز گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی که يک مرجع قانونی و رسمی بين المللی است، بر اقدامات ايران صحه می گذارد.»


وی افزود که آژانس، «برنامه های هسته ای ايران را منطبق با قانون می شمارد و رسما همه اتهامات را رد می کند که اين موضوع، پيروزی بزرگی برای ملت با فرهنگ ايران است.»


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ماه گذشته با ارائه گزارشی به شورای حکام ضمن تقدير از همکاری ايران برای روشن ساختن سابقه فعاليت های اتمی خود، اعلام کرد که آژانس نمی تواند صلح آميز بودن برنامه هسته ای تهران را تاييد کند.


آقای برادعی با اشاره به اينکه، همکاری ايران با آژانس بيشتر منفعلانه بوده است تا فعالانه، افزود که اطلاعات آژانس درباره برنامه اتمی ايران نسبت به يکسال گذشته کمتر شده است.


رييس جمهوری ايران در بخشی ديگر از سخنان خود گفته که « کشور ما کشور آزادی است. همه آزاد هستند که اظهار نظر کنند، طبيعی است که عده ای سياست های دولت را نپسندند، اما در دفاع از حقوق هسته ای، ملت ايران يکپارچه و متحد است.»


محمود احمدی نژاد می گويد: «حرف رييس جمهوری، حرف همه ملت ايران است. در تمام اجتماعات که در کشور برگزار مي شود، مردم يکپارچه از مواضع دولت حمايت مي کنند.»


این اظهارات رييس جمهوری ايران در حالی بیان می شود که مخالفان داخلی با انتقاد از سياست خارجی دولت وی، روند کنونی در برنامه هسته ای را خطرناک دانسته و آن را به ضرر امنيت ملی ایران ارزيابی می کنند.


در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به نشست پاريس انتقاد کرده و تاثير تحريم ها بر برنامه هسته ای اين کشور را بی اثر دانسته است.


محمد علی حسينی به خبرنگاران در تهران گفت: « با توجه به اينکه جلسه روز گذشته ۱+۵ بدون حضور نماينده روسيه به نتيجه نرسيد، بايد گفت اگر آنها به دنبال شفاف سازی هستند روند همکاری های ايران و آژانس نشان دهنده اهداف ايران در راستای برخورداری از انرژی صلح آميز هسته ای است اما اگر به دنبال محروم سازی باشند اعمال تحريم ها در صدور قطعنامه نمی تواند اثرگذار باشد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گويد: « تلاش هايی که دستگاه ديپلماسی ما انجام می دهد در راستای عدم صدور قطعنامه در چارچوب همکاری ها و مقررات است.»


XS
SM
MD
LG