لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

ديده بان حقوق بشر: ايران فورا فعالان امور زنان را آزاد کند


مريم حسين خواه (راست) و جلوه جواهری، از چند هفته پيش در زندان به سر می برند.
مريم حسين خواه (راست) و جلوه جواهری، از چند هفته پيش در زندان به سر می برند.


سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواست تا مريم حسين خواه و جلوه جواهری ، دو روزنامه نگار و فعال حقوق زنان را فورا آزاد کند.


مريم حسين خواه و جلوه جواهری، از چند هفته پيش در زندان به سر می برند.


ديده بان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است، اتهامات مطرح شده عليه اين دو فعال زنان را ناشی از «انگيزه های سياسی» دانسته و اعلام کرده است که اين دو نفر در ارتباط با يک گردهمايی مسالمت آميز و عاری از اهداف خشونت بار بازداشت شدند.


بر اساس گزارش منابع خبری ايران، دادگاه مريم حسين خواه و جلوه خواهری قرار است روز چهارشنبه در تهران برگزار شود.


  • «تنها فعالان حقوق زن نيستند که در ايران تحت فشار قرار دارند بلکه با دانشجويان هم برخورد می شود و آنها را روانه زندان می کنند. علتش اين است که دولت ايران تحمل هيچگونه انتقادی حتی مسالمت آميز را ندارد.»
معاون بخش خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر

سازبان ديده بان حقوق بشر در بيانيه خود به بازداشت روناک صفازاده و هانا عبدی، دو تن ديگر از فعالان حقوق زنان و کمپين يک ميليون برای امضاء برای پايان دادن به تبعيض عليه زنان، نيز اشاره کرده ونوشته است که اين دو به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» در زندان به سر می برند.


روناک صفارزاده و هانا عبدی از فعالان امور زنان در کردستان و از اعضای کمپين يک ميليون امضاء به «همکاری با يک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی و دست داشتن در بمبگذاری در سنندج» متهم شده اند.


جو استورک، معاون بخش خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر به راديو فردا می گويد که علت فشارها بر فعالين حقوق زنان در ايران «عدم انتقادپذيری دولت اين کشور» است.


وی گفت: «اين دولتی است که نسبت به هرگونه فعاليت انتقادی و انتقاد از سياست خود از تحمل بسيار کمی برخوردار است.»


به گفته آقای استورک، «تنها فعالان حقوق زن نيستند که در ايران تحت فشار قرار دارند بلکه با دانشجويان هم برخورد می شود و آنها را روانه زندان می کنند. علتش اين است که دولت ايران تحمل هيچگونه انتقادی حتی مسالمت آميز را ندارد.»


معاون مدير بخش خاورميانه ديده بان حقو ق بشر در مورد اتهامات وارده به صفار زاده و عبدی می گويد:« ما از اين اتهامات که از سوی دولت مطرح شده با خبر شده ايم گرچه می دانيم که دولت ايران هيچگونه شواهدی در اثبات اين اتهامات ارائه نکرده است.»


جو استورک اظهار داشت: «تا جايی که ما می دانيم اين تنها تلاشی است برای انگ زدن نه فقط به اين دو زن بلکه به طور کلی برای لطمه زدن به جنبش زنان. تروريسم يا کشتار غير نظاميان مسئله ای است که دولت ايران بايد با آن مقابله کند اما تا جايی که ما می دانيم هيچ مدرکی وجود ندارد که اين زنان در اين گونه فعاليت ها دست داشته اند.»


XS
SM
MD
LG