لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

عراق خواستار مذاکره دولت باراک اوباما با ایران شد


سخنگوی دولت عراق می گوید که «راه حل ها (نباید) از خارج به منطقه تحمیل شود.» (عکس: EPA)
سخنگوی دولت عراق می گوید که «راه حل ها (نباید) از خارج به منطقه تحمیل شود.» (عکس: EPA)

دولت عراق روز پنجشنبه از باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا، خواست تا باب گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران را برای حل مشکلات خاورمیانه باز کند.


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در بیانیه ای که منتشر کرد اظهار داشت: «من از دولت جدید آمریکا می خواهم که باب گفت و گو با ایران را برای حل مشکلات موجود (در خاورمیانه) که بر امنیت منطقه تاثیر گذاشته است باز کند.»


به گفته وی، «زمان برای یک سیاست جدید مورد احترام همه کشورها بر پایه اصول عدم دخالت در امور داخلی دولت ها فرار رسیده است.»


آقای دباغ در بیانیه خود که پس از شرکت در یک نشست بین المللی در واشینگتن منتشر شد، چارچوب سیاست جدید را احترام به خواست ملت ها، قوانین بین المللی و اجتناب از به کار گیری زور یا تهدید دانست.


با این حال، سخنگوی دولت عراق گفت: «راه حل ها (نباید) از خارج به منطقه تحمیل شود.»


دولت شیعه عراق که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد پیش از این نیز از انجام مذاکرات میان تهران و واشینگتن حمایت کرده بود ولی به نظر می رسد که عراق اکنون خواهان گفت و گوهای گسترده تر میان ایران و آمریکا است.


روز یکشنبه هفته جاری، باراک اوباما، در یک گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد که دولت او سیاست تشویق و تنبیه ایران را در قبال برنامه هسته ای این کشور تشدید خواهد کرد.


وی پیشتر گفته بود که گفت و گوی مستقیم با ایران را برای تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی تهران پیگیری می کند.


ایران این سیاست آقای اوباما را رد کرده و بر ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم پافشاری می کند.


ایران و آمریکا در سال گذشته چندین دور مذاکره در باره اوضاع امنیتی عراق برگزار کردند ولی این گفت و گوها به دلیل اتهام های طرفین در باره نقش یکدیگر در ادامه خشونت ها در عراق به نتیجه مشخصی نرسید.


آمریکا در برهه های مختلف ایران را متهم کرده است که با کمک به شیعیان تندرو و گروه های مسلح به نا آرامی و خشونت در عراق دامن می زند ولی تهران دلیل اصلی نا آرامی ها این کشور را حضور نیروهای خارجی در عراق می داند.


XS
SM
MD
LG