لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

«حمايت ناتو از استقرار سپر ضد موشکی در اروپا»


در بيانيه ناتو به «مشارکت اساسی در استقرار سيستم دفاعی آمريکا برای حفاظت از متحدين» اشاره شده است.( عکس: EPA)
در بيانيه ناتو به «مشارکت اساسی در استقرار سيستم دفاعی آمريکا برای حفاظت از متحدين» اشاره شده است.( عکس: EPA)

مقامات آمريکايی روز پنجشنبه گفتند که رهبران اروپايی موافقت کامل خود را با طرح سپر دفاع ضد موشکی آمريکا در شرق اروپا اعلام و از روسيه خواستند تا از مخالفت با اين طرح دست بردارد.


اين مقامات که نخواستند نامشان فاش شود گفته اند که اين موافقت قرار است در بيانيه پايانی نشست سران ۲۶ کشور عضو ناتو در بخارست، پايتخت رومانی، گنجانده شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سند اشاره می کند که «گسترش موشک های باليستيک به نگرانی های فزاينده برای نيروهای متحد، سرزمين ها و ساکنين آن دامن زده است.»


در اين بيانيه همچنين به «مشارکت اساسی در استقرار سيستم دفاعی آمريکا برای حفاظت از متحدين» اشاره شده است.


بيانيه در آستانه انتشار، «از همه کشورهای عضو ناتو می خواهد تا در ارتباط با پروژه برنامه ريزی شده توسط آمريکا برای استقرار در جمهوری چک و لهستان، راه هايی را بيابند که آن با سپرهای دفاع موشکی آينده در هر نقطه ای ديگر متصل شود.»


مقامات آمريکايی می گويند که «در اين بيانيه از رهبران کشورهای عضو خواسته شده تا در نشست بعدی که سال ۲۰۰۹ برگزار خواهد شد ايده و پيشنهادهای خود را در اين زمينه ارائه کنند.»


  • «مذاکرات با آمريکا بر سر استقرار بخشی از طرح سپر دفاع ضد موشکی در جمهوری چک با موفقيت به پايان رسيده است و قرارداد ميان طرفين اوايل ماه مه امضاء می شود.»
وزیر امور خارجه جمهوری چک

بيانيه ياد شده از روسيه خواهد خواست تا پيشنهادهای آمريکا و ناتو را برای همکاری با اين سيستم بپذيرد که بر اساس آن قرار است ده ايستگاه ضد موشکی در لهستان و يک رادار رهگيری نيز در جمهوری چک مستقر شود.



روز پنجشنبه و در حاشيه نشست سران ناتو، کارل شواتزنبرگ، وزير امور خارجه چک گفت: مذاکرات با آمريکا بر سر استقرار بخشی از طرح سپر دفاع ضد موشکی در اين جمهوری با موفقيت به پايان رسيده است و قرارداد ميان طرفين اوايل ماه مه امضاء می شود.

از سوی ديگر، آمريکا و جمهوری چک در بيانيه مشترکی اعلام کردند که مذاکراتشان بر سر استقرار رادارهای رديابی موشک در جمهوری چک، در قالب طرح سپر دفاع ضد موشکی، به پايان رسيده و دوطرف به توافق نهائی دست يافته اند.


گزارش ها حاکی است که مذاکرات با لهستان برای استقرار موشک های ردياب در اين کشور همچنان ادامه دارد.


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پس از پايان اجلاس ناتو در رومانی، قرار است که برای گفت و گو با رهبران لهستان به ورشو سفر کند.


ايالات متحده آمريکا گفته است که هدف از استقرار سيستم سپر دفاع ضد موشکی در شرق اروپا مقابله با تهديدات موشکی کشورهای «ياغی» چون جمهوری اسلامی ايران و کره شمالی است.


اما روسيه که نگران گسترش ناتو به مرزهای خود است با استقرار اين سيستم به شدت مخالفت کرده و آن را تهديدی عليه خود دانسته است.


تا کنون چندين هيئت بلندپايه نظامی و سياسی آمريکا به مسکو سفر کرده اند تا مقامات روسی را متقاعد کنند که با اين پروژه موافقت کند و اطمينان داده اند که اين طرح خطری را متوجه روسيه نخواهد کرد. ولی اين مذاکرات، ناموفق ارزيابی شده است.


قرار است که رييس جمهوری آمريکا در هفته جاری دو بار با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، در رومانی و بندر سوچی روسيه ديدار و در خصوص سپر دفاع ضد موشکی گفت وگو کند.


جرج بوش پيشتر پيشنهاد روسيه را برای استفاده از رادار قبله در آذربايجان برای برنامه موشکی خود مخالفت کرده بود، ولی مقامات آمريکايی گفته اند که حاضرند تا تضمين های لازم را برای رفع نگرانی های مسکو ارائه کنند.


XS
SM
MD
LG