لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

قيمت نفت در بازارهای جهانی به بالای ۹۳ دلار رسيد


کارشناسان افزايش بی سابقه بهای نفت را ناشی از تنش ها در خاورميانه و تنزل ارزش دلار می دانند.
کارشناسان افزايش بی سابقه بهای نفت را ناشی از تنش ها در خاورميانه و تنزل ارزش دلار می دانند.

بهای نفت در بازارهای جهانی به رکورد کم سابقه ۹۳ دلار برای هر بشکه رسيد ور اين در حالی است که قيمت اين ماده خام در بازارهای خاور دور به بالای ۹۳ دلار رسيد.


به گزارش خبرگزاری ها، اين افزايش بی سابقه در بازارهای جهانی نفت در شرايطی صورت گرفته که به گفته برخی کارشناسان نفتی احتمال افزايش بهای نفت به ميزان ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نيز وجود دارد.


کارشناسان افزايش بی سابقه بهای نفت را ناشی از تنش ها در خاورميانه و تنزل ارزش دلار می دانند. گفته می شود که در آستانه فصل سرما، بازارهای جهانی خود را برای افزايش بهای نفت به ميزان صد دلار در هر بشکه آماده می کنند.


بر پايه گزارش ها، بهای نفت خام شيرين پايه بورس نيويورک برای تحويل در ماه دسامبر در معاملات الکترونيک بازار آسيا با يک دلار و ۳۲ سنت افزايش به بشکه ای ۹۳ دلار و ۱۸ سنت رسيد. اين رقم در مقايسه با معاملات روز جمعه يک دلار و ۲۴ سنت افزايش نشان می دهد.


بهای نفت در بازار لندن نيز با يک دلار و ۳۱ سنت افزايش به ۹۰ دلار برای هر بشکه رسيد.


يک کارشناس نفتی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفته است که عوامل بسياری موجب کاهش قيمت دلار و تمرکز بازار نفت بر تنش های موجود در خاورميانه شده است.


از جمله اين تنش ها، می توان به احتمال درگيری نظامی ميان ارتش ترکيه و جدايی طلبان پ کا کا که در شمال نفتخيز عراق سنگر گرفته اند اشاره کرد.


ميانگين بهای نفت خام صادراتی ايران در روز دوشنبه، ۷۷ دلار و ۳۱ سنت و بهای نفتی اپک نيز برای هر بشکه ۸۰ دلار و ۵۵ سنت گزارش شده است.

به گفته تحليلگران سياسی، يکی ديگر از عوامل افزايش قيمت نفت در ارتباط با تنش های خاورميانه، اعمال تحريم های بيشتر آمريکا عليه ايران است که هفته گذشته اعلام شد و بر اساس آن ايالات متحده تلاش می کند که روابط اقتصادی و سياسی چهارمين توليد کننده نفت جهان را محدود و يا قطع کند.


بر اساس گزارش های منتشره، ايجاد اختلال در عرضه نفت خام از سوی نيجريه نيز يکی از دلايل افزايش قيمت آن بوده است.


قيمت نفت خام ايران


همزمان با افزايش قيمت نفت در بازارهای جهانی، بهای هر بشکه نفت خام سبک ايران در روز جمعه، چهارم آبان، به ۷۸ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسيد.


شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده است که بهای هر بشکه نفت خام سنگين ايران در همين روز نيز به ۷۶ دلار و ۵۱ سنت رسيد.


اين گزارش می افزايد که ميانگين بهای نفت خام صادراتی ايران در روز دوشنبه، ۷۷ دلار و ۳۱ سنت و بهای نفتی اپک نيز برای هر بشکه ۸۰ دلار و ۵۵ سنت گزارش شده است.


ميانگين هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته گذشته يک دلار و هفته پيش از آن نيز نزديک به پنج دلار افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG