لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پرونده اتمی ایران، محور مذاکرات «هدلی» در آنکارا


سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به ترکیه با دیدار وزیر امور خارجه ایران از این کشور همزمان شده است.(عکس: ایتارتاس)
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به ترکیه با دیدار وزیر امور خارجه ایران از این کشور همزمان شده است.(عکس: ایتارتاس)

مقام های وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کردند که استفن هدلی، مشاور امنیت ملی آمریکا برای گفت و گو در باره ایران به آنکارا سفر کرده است.


به گفته این مقام ها، آقای هدلی با علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت وگو کرده است. گزارشی در باره محتوای مذاکرات میان طرفین منتشر نشده است. مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین قرار است با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز ملاقات کند.


همزمان با سفر این مقام آمریکایی به آنکارا، قرار است روز جمعه منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از ترکیه دیدن کند. وی روز پنجشنبه به سوریه رفت و مقصد بعدی او نیز عمان اعلام شده است.


وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که این کشور در هفته جاری با تراکم رایزنی های دیپلماتیک برای بحث در باره برنامه هسته ای ایران روبرو بوده است.


ایالات متحده آمریکا و اسرائیل اعلام کرده اند که در برخورد با برنامه اتمی ایران گزینه نظامی را از دستور کار خارج نکرده اند. این کشورها در عین حال بر ادامه راهکار دیپلماتیک در برخورد با ایران تاکید می کنند.


آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که معاون وزارت امور خارجه خود را به نشست روز شنبه مذاکره کننده گان ایران و اتحادیه اروپا در ژنو سوئیس اعزام می کند تا از نزدیک پاسخ ایران را به بسته پیشنهادی غرب بشنود.


غرب بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی به ایران ارائه کرده است و در مقابل از تهران خواسته است تا روند غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق در آورد.


با وجود اینکه بن بست مذاکره میان و کشورهای موسوم به گروه پنج به علاوه یک در باره پرونده اتمی شکسته شده است ولی خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: تصمینی برای موفقیت در این زمینه وجود ندارد.


آقای سولانا روز چهارشنبه با اشاره به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ که در سفر خود به تهران به مقام های ايرانی ارائه کرد، گفت:«خيلی اميدوارم که پاسخ سازنده و مثبتی به پیشنهادی که به آنها[ ايرانی ها] ارائه کرديم، دريافت کنيم.»


برنامه اتمی ایران همواره با سوء ظن کشورهای غربی روبرو بوده است و آنها ایران را متهم می کنند که به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ولی تهران این اتهام را رد می کند.


XS
SM
MD
LG