لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

آمانو: آژانس خواستار اطلاعات و دسترسی به برخی تاسیسات ایران شده است


یوکیو آمانو (چپ) در دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
یوکیو آمانو (چپ) در دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دولت جدید ایالات متحده هنوز تصمیمی درباره توافق اتمی ایران نگرفته است.

یوکیو آمانو به دنبال مذاکراتش در واشینگتن، روز دوشنبه ۱۶ اسفند در یک کنفرانس خبری در وین اظهار داشت: «دولت جدید آمریکا به تازگی آغاز به کار کرده است و آنها در حال بررسی این موضوع هستند».

به گفته وی، دولت آمریکا در حال بررسی «نه تنها این موضوع بلکه بسیاری از مسائل هستند. لذا بسیار زود است که ارزیابی خود را در این زمینه ارائه کنند».

با این حال، خبرگزاری رویترز از آقای آمانو نقل قول کرده است: «اطمینان دارم که ما می‌توانیم همکاری بسیار خوبی با ایالات متحده در آینده» درباره توافق اتمی «داشته باشیم».

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در سخنرانی‌اش در شورای حکام، به گزارش ماه ژانویه اشاره کرده و گفته است ایران رآکتورهای کنار گذاشته‌شده را از فردو به نطنز منتقل و در آنجا زیر نظارت مستمر آژانس انبار کرده است.

گزارش رادیویی درباره اظهارات مدیرکل آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
لینک مستقیم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان یوکیا آمانو درباره اجرای فعلی پروتکل الحاقی در ایران بود. آقای آمانو گفت ایران اعلام کرده است که در حال عمل به پروتکل الحاقی است و این اعلان را در آژانس ثبت کرده. ما در حال بررسی و راستی‌آزمایی این اعلان هستیم اما رسیدن به نتیجه زمان‌بر خواهد بود.

به گفته یوکیا آمانو، آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای پروتکل الحاقی در ایران، برخی اطلاعات و همچنین دسترسی به برخی تأسیسات را درخواست کرده است.

ایران سال ۱۳۸۲ برای دو سال به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد. اما اکنون بر اساس توافق هسته‌ای، ملزم به امضای این پروتکل است.

مدیرکل آژانس روز پنجشنبه برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ماه ژانویه گفت‌وگوهایی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، و سایر مقام‌های ارشد این کشور در واشینگتن انجام داد.

رییس‌جمهوری آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد که توافق اتمی شش قدرت جهانی و ایران «بدترین معامله ممکن» بوده است و اگر به قدرت برسد آن را «پاره خواهد کرد».

با این حال، وزیر خارجه آمریکا در زمان جلسه پرسش و پاسخ برای کسب رای اعتماد از سنا اعلام کرد که واشینگتن این توافق را مورد بازنگری کامل قرار می‌دهد. ایران این اظهارات را رد کرده است.

آقای تیلرسون همچنین روز ۲۸ بهمن گزارش‌های منتشره به نقل از وی مبنی بر خواست آمریکا به «پاره کردن» برجام را رد کرد و گفت «من چنین نظری نداشته‌ام».

بر اساس این توافق که تیرماه پارسال حاصل شد، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را به حال تعلیق در آورد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با فعالیت‌های اتمی تهران لغو شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اجرای این توافق که به برجام نیز موسوم شده است نظارت می‌کند. آقای آمانو روز دوشنبه گفت که اساس این توافق «بر پایه راستی‌آزمایی است».

برخلاف انتقادات تند دولت جدید آمریکا از برجام، هیچ یک از دیگر طرف‌های مذاکره با ایران شامل بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان خواهان پایان دادن به این توافق نیستند.

آژانس در آخرین گزارش خود که روز ششم اسفند منتشر شد اعلام کرد که ایران به تعهداتش پایبند بوده و حتی میزان ذخایر اورانیوم آن از سقف تعیین شده در برجام پایین تر بوده است.

XS
SM
MD
LG