لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

احتمال نامزدی دوباره «گل» برای ریاست جمهوری ترکیه


احزاب چپ و ملی گرا مخالف نامزدی عبدالله‌ گل هستند.
احزاب چپ و ملی گرا مخالف نامزدی عبدالله‌ گل هستند.


اسلامگرايان ترکیه قصد دارند بار ديگر عبدالله‌ گل، وزير امور خارجه‌ فعلی را به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوری معرفی کنند.


این در حالی است که احزاب چپ و ملی گرا مخالف نامزدی عبدالله‌ گل هستند و محجبه‌ بودن همسر عبدالله‌ گل را مانعی بر سر راه ورود او به‌ کاخ رياست جمهوری توصیف کرده اند.


طبق تصميم مجلس ملی ترکيه‌ نامزدهای انتخابات يازدهمين رييس جمهوری اين کشور حداکثر بايد تا شامگاه‌ ۱۹ اوت معرفی شوند.


مجلس ملی ترکیه برای برگزاری اولين دوره‌ انتخابات رييس جمهوری ساعت سه بعدازظهر روز دوشنبه، ۲۰اوت، تشکيل جلسه‌ می دهد.


دور دوم انتخابات روز ۲۴ اوت، دور سوم در روز ۲۸ و دور نهايی اين انتخابات روز اول سپتامبر برگزار خواهد شد .


در دورهای اول و دوم، رييس جمهوری بايد ۳۶۷ رای يعنی دو سوم آراء را بدست بياورد. در دور سوم ۲۷۶ رای يعنی نصف به علاوه‌ يک آراء برای انتخاب رييس جمهوری کافی است.


حزب اسلامگرای عدالت و توسعه‌ ۳۴۱ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را در دست دارد و در صورتی که‌ در دورهای اول و دوم نتواند نامزد خود را به‌ پيروزی برساند، در دور سوم که‌ روز ۲۸ اوت برگزار می شود به‌ سادگی رييس جمهوری را انتخاب می کند.

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه‌ ۳۴۱کرسی از ۵۵۰کرسی پارلمان را در دست دارد و در صورتی که‌ در دورهای اول و دوم نتواند نامزد خود را به‌ پيروزی برساند، در دور سوم که‌ روز ۲۸اوت برگزار می شود به‌ سادگی رييس جمهوری را انتخاب می کند.


حجاب همسر، مانعی بر سر راه عبدالله گل؟


اما به‌ رغم شرايط ساده‌ قانون انتخابات رياست جمهوری، مخالفت ملی گرايان با نامزدی فردی که‌ همسر او محجبه‌ باشد باعث ايجاد بحران شده‌ است.


هنوز حزب حاکم نامزد يا نامزدهای احتمالی خود را معرفی نکرده‌، اما از گزارش رسانه‌های وابسته‌ به‌ دولت اين گونه‌ پيداست که بار ديگر عبدالله‌ گل، نامزد اسلامگرايان برای مقام رياست جمهوری خواهد بود.


در اين ميان حجاب اسلامی خيرالنساء، همسر عبدالله‌ گل، به‌ يکی از دلايل اصلی مخالفت ملی گرايان با نامزدی او تبديل شده‌ است.


حسين بسلی، نماينده‌ استانبول از حزب اسلامگرای عدالت و توسعه‌ می گويد: اگر حزب عدالت و توسعه‌ با ۱۰ نامزد هم وارد انتخابات شود و همسر آنها محجبه‌ نيز باشند، با اصرار و پافشاری پذيرفته‌ خواهند شد. اما اگر حزب حاکم حتی با يک نامزد وارد انتخابات شود و همسر او محجبه‌ نيز نباشد، آيا بدون اعتراض به‌ او رای می دهند؟


به‌ گفته‌ اين نماينده‌ حزب عدالت و توسعه‌، مساله‌ حجاب بهانه‌ ای است برای جلوگيری از دستيابی عبدالله‌ گل به‌ مقام رياست جمهوری و اصرار حزب حاکم به عنوان حزب اکثريت باعث می شود تا خواسته ای آن پذیرفته شود.


اما حزب جمهوری مردم به عنوان حزب مخالف دولت، مشکل را تا اين حد ساده‌ نمی بيند و معتقد است که با قرار گرفتن عبدالله‌ گل در مسند رياست جمهوری ارکان لاييک ترکيه‌ متزلزل خواهد شد .


بيرگن کلش، نماينده‌ استانبول از حزب جمهوری مردم می گويد: در شرايط آشفته‌ و حساس فعلی، اگر شما (حزب عدالت و توسعه‌) فردی را به عنوان رهبر مطرح کنيد و بار ديگر تنها با يک نامزد وارد شويد و اصرار کنيد همين را می خواهيم، آيا اين مشارکت درستی خواهد بود؟ در کدام ماده‌ قانون اساسی ما، اصولی با عنوان يک مسلمان خوب را انتخاب کن، آمده‌ است؟



قيافه‌ خانم گل مهم نيست، بلکه‌ افکار او مهم است.
رهبر حزب جمهوری مردم ترکیه

به‌ گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک، دنيز بايکال، رهبر حزب جمهوری مردم درباره‌ حجاب اسلامی همسر عبدالله‌ گل گفته‌ است: قيافه‌ خانم گل مهم نيست، بلکه‌ افکار او مهم است.


به‌ گفته‌ دنيز بايکال، نوشته‌های عبدالله‌ گل در سال های گذشته‌ بنيادگرايانه‌ و راديکال است و «افکار ارتجاعی» او می تواند پس از يک دوره‌ ۱۰ ساله‌ جمهوری ترکيه‌ را تغيير دهد.


حزب حرکت ملی نيز که‌ سومين حزب پارلمان محسوب می شود اعلام کرده‌ است که اگر حزب حاکم درباره‌ نامزد خود با ساير احزاب به‌ توافق برسد، دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی که‌ نامزد انتخابات رياست جمهوری خواهد شد، با صرفنظر از نامزدی اش به‌ کانديدای حزب حاکم رای می دهد.


در اين رابطه،‌ فيکرت بيلا، نماينده‌ حزب جمهوری مردم در استانبول در گفت وگو با خبرگزاری سی ان ان ترک، دستيابی عبدالله‌ گل به‌ مقام رياست جمهوری را برای آينده‌ ترکیه«خطرناک» توصيف کرده‌ است .


به‌ گفته‌ فيکر‌ت بيلا، حزب اسلامگرای حاکم ارتش را هدف قرار داده و نظاميان را در جامعه به عنوان «فرزندان شمر» جلوه‌ داده‌ است .


فيکر‌ت بيلا احتمال کودتای ارتش را در صورت پافشاری حزب اسلامگرای حاکم برای دستيابی عبدالله‌ گل به‌ مقام رياست جمهوری، محتمل دانسته‌ است.


XS
SM
MD
LG