لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر و محکوم به اعدام «با قید وثیقه آزاد شده است»


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از آزادی «یکی از بزرگترین قاچاقچیان موادمخدر که حکم اعدام» وی را قوه قضائیه صادر کرده است، با قرار وثیقه خبر داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۱۲ اسفند سایت «نسیم آنلاین»، علی مویدی این خبر را در جلسه شورای پیشگیری و مبارزه با موادمخدر اعلام کرد.

وی نام این فرد که او را «یکی از بزرگترین قاچاقچیان حوزه مواد مخدر کشور» معرفی کرده٬ «باسق» عنوان کرد و افزود که وی سال گذشته بازداشت شده بود.

ایرنا نیز به نقل از مویدی نوشته که وی گفته است: «امروز با خبر شدیم که {باسق} با قرار وثیقه آزاد شده» و «جالب است که برای فردی حکم اعدام صادر می‌شود و بعد با قرار وثیقه آزاد می‌شود».

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته که «ما به دنبال اعدام کردن افراد در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیستیم... نه با اعدام موافق هستیم و نه با آزادی».

به گفته وی٬ «این افراد نه باید اعدام و نه آزاد باشند٬ بلکه حد میانه و زندان ابد برای قاچاقچیان کلان مواد مخدر تعیین شود».

اظهارات مویدی در شرایطی بیان شده که شماری از خانواده‌های متهمان جرایم مواد مخدر که به اعدام محکوم شده‌اند روز هفتم اسفند با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی ایران خواهان لغو حکم اعدام بستگان خود شدند.

مجلس ایران آذر ماه امسال یک فوریت طرحی را تصویب کرد که در صورت تصمیم نهایی، مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر تعیین می‌شود.

در آخرین روزهای بهمن ماه نیز کلیات این طرح به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسید.

به گفته جلیل رحیمی جهان‌آبادی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مطابق این طرح برای حاملان مواد مخدر دیگر مجازات اعدام در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه این مجازات تنها محدود به آن دسته از قاچاقچیان مواد مخدر می‌شود که در مقیاس کلان مواد مخدر جابه‌جا می‌کنند و دست به اقدامات مسلحانه می‌زنند.

ایران پس از کشور چین بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد که بیشتر آن مربوط به جرایم مواد مخدر است.

XS
SM
MD
LG