لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

ایران دریافت دعوتنامه از عربستان برای مراسم حج سال آینده را تایید کرد


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت گفته که هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد.
نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت گفته که هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت خبر داد که عربستان سعودی دعوتنامه مذاکرات دو جانبه حج سال ۹۶ را برای ایران ارسال کرده و هیات ایرانی برای مذاکره به این کشور اعزام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی قاضی عسکر روز دوشنبه ۲۰ دی اعلام کرد که دعوتنامه عربستان سعودی برای برگزاری دیدار‌ها و مذاکرات دو جانبه حج ۹۶ به صورت رسمی دریافت شده است.

وی تاکید کرد که متن این دعوتنامه با دعوتنامه‌های گذشته «خیلی تفاوت ندارد» و جمهوری اسلامی «با توجه به محورهای مورد نظر» در روزهای آینده به آن پاسخ خواهد داد و هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد.

به گفته آقای قاضی عسکر، در مذاکرات با طرف مقابل مواردی چون «پیگیری حقوق» زائران کشته شده در حادثه منا و مسجد الحرام مطرح خواهد شد.

وی تاکید کرد که به دلیل قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، عربستان سعودی باید با ایران همکاری کند و مقدمات لازم برای اعزام زائران ایرانی به حج ۹۶ در ایران و عربستان فراهم شود.

آقای قاضی عسکر در سخنان خود به زمان دقیق دریافت این دعوتنامه اشاره‌ای نکرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز ۱۵ دی دریافت چنین دعوتنامه‌ای را تکذیب کرده بود. مهدی شهسواری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت نیز روز ۱۲ دی اظهاراتی مشابه بهرام قاسمی بیان کرده بود.

چهار روز پیش از این سخنان، محمدصالح بن طاهر بنتن وزیر حج و عمره عربستان، از ارسال دعوت‌نامه‌ای برای ایران به منظور اعزام متقاضیان شرکت در مراسم حج سال آینده خبر داده بود.

به‌دنبال حادثه منا در مهرماه ۹۴ که به کشته شدن ۴۶۵ زائر ایرانی منجر شد، ایران و عربستان نتوانستند بر سر تدابیر امنیتی و دیگر مشکلات بین دو کشور به توافق برسند و تهران در سال جاری از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج منصرف شد.

عربستان اعلام کرد در جریان حادثه منا، ۷۷۰ نفر کشته شدند. اما بر اساس شمارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دستکم دو هزار و ۴۲۶ تن در این مراسم کشته شده‌اند.

پس از حادثه منا و منتفی شدن حج ۹۵ مقامات جمهوری اسلامی شدیدا به عربستان سعودی حمله کردند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ شهریور در پیامی به مسلمانان جهان، از مقام‌های عربستان با عناوینی چون «حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان»، «حکام فتنه‌انگیز» «سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبر» و «شجره‌ ملعونه‌ طواغیت» نام برده و از کشورهای اسلامی خواسته بود تا «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند».

ایران همچنین از اواخر فروردین سال ۹۴ تاکنون به دنبال حادثه فرودگاه جده که دو نوجوان ایرانی مورد آزار جنسی قرار گرفتند، حج عمره را تعلیق کرد. شرط ایران برای از سرگیری عمره، اجرای حکم اشد مجازات برای دو مامور خاطی سعودی و ارائه تضمینی برای تامین امنیت زائران بود.

ایران و عربستان به‌ویژه پس از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، دوره‌ای سرد و پرتنش از روابط دوجانبه را تجربه کرده‌اند، و اختلاف منافع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن، تنش را در روابط دو کشور افزایش داده است.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه پارسال، به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

XS
SM
MD
LG