لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

استاندار خوزستان: سالانه دستکم سه هزار نخبه از خوزستان مهاجرت می‌کنند


نمایی از شهر اهواز که با بحران پدیده گردوغبار، قطعی آب و برق و مخابرات روبروست.
نمایی از شهر اهواز که با بحران پدیده گردوغبار، قطعی آب و برق و مخابرات روبروست.

استاندار خوزستان با اعلام وجود ۱۰ هزار پست بلاتصدی در وزارت آموزش و پرورش این استان به دلیل بدی آب‌وهوا٬ از مهاجرت سالانه سه هزار نفر از نخبگان خوزستانی به خارج از استان خبر داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه پنجم اسفند خبرگزاری ایرنا٬ غلامرضا شریعتی این اظهارات را در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان بیان کرده است.

وی با بیان اینکه «سالانه دست‌کم سه هزار نفر از نیروهای تحصیلکرده و نخبه» خوزستان به خارج استان مهاجرت می‌کنند، افزوده که «درخواستی را به کمیسیون اجتماعی دولت برای دادن حق بدی آب‌وهوا به کارمندان ارائه کرده‌ایم».

شریعتی از دولت خواسته است که به موضوع استخدام و پرکردن پست‌های بلاتصدی در خوزستان توجه ویژه داشته باشد و اضافه کرده که در این استان٬ «فقط در آموزش و پرورش ۱۰ هزار پست بلاتصدی داریم».

توفان گرد و خاک در هشتم بهمن امسال، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در ۱۱ شهرستان خوزستان از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

استان خوزستان از سال ۸۰ درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده‌اند ۳۵ درصد گردوغبار این استان ناشی از کانون‌های داخلی است.

به گفته استاندار خوزستان٬ تغییرات اقلیمی٬ خشکسالی٬ کاهش نزولات آسمانی و عوامل انسانی از جمله طرح‌های عمرانی، سدها، بندها، جاده‌ها و خطوط لوله از عوامل ایجاد کانون‌های گردوغبار در استان خوزستان هستند.

این مقام مسئول همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات استان خوزستان را مشکلات مربوط به آب شرب این استان معرفی کرده و گفته است که این موضوع سلامت مردم را با خطر مواجه کرده و لازم است اعتبارات لازم برای طرح‌های آبرسانی تامین شود.

استاندار خوزستان در عین حال به نگرانی مردم این استان درباره طرح‌های انتقال آب اشاره کرده است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان هم با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی این استان٬ گفته که «باید مواظب تبدیل شدن کشتزارها به صحرا و تبدیل مراتع خوزستان به کانون ریزگردها باشیم».

مجید ناصری‌نژاد در جلسه روز پنج‌شنبه شورای اداری خوزستان که با حضور حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری ایران و هیات همراه تشکیل شد٬ علت اصلی این موضوع را نیز «کمبود آب» در این استان بیان کرده است.

در پی تشدید بحران زیست‌محیطی در استان خوزستان انتقاد‌ها از دولت حسن روحانی افزایش یافته و ساکنان برخی از شهر‌های این استان نیز بارها دست به تجمع اعتراض‌آمیز زده‌اند.

هیات دولت ایران هم ۳۰ میلیارد تومان با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار» در استان خوزستان به تصویب رساند و روحانی نیز روز پنجشنبه با سفر به خوزستان از نزدیک در جریان روند کنترل این بحران قرار گرفت.

این درحالی است که محمدجعفرمنتظری٬ دادستان کل کشور روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد گرگان از عملکرد دولت در زمینه محیط زیست به خصوص بحران زیست‌محیطی خوزستان انتقاد کرده است.

منتظری خطاب به نیرو‌های بسیج گفته که برای حفظ محیط زیست به دولتمردان «امید نداشته» باشند.

محمدحسین باقری٬ رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم از آمادگی نیروهای نظامی و بسیج برای کمک به کنترل بحران زیست محیطی در استان خوزستان خبر داده است.

XS
SM
MD
LG