لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

۱۰ سال گذشت: خبری از رابرت لوینسون که در ایران مفقود شده نیست


اف‌بی‌آی برای پیدا کردن و بازگرداندن امن آقای لوینسون پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.
اف‌بی‌آی برای پیدا کردن و بازگرداندن امن آقای لوینسون پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

ده سال پس از آنکه یک مامور سابق اف‌بی‌آی حین یک ماموریت موقت و تایید نشده برای سازمان سیا در ایران مفقود شد خانواده او امیدوارند دونالد ترامپ بتواند کاری را که دو رییس‌جمهوری سابق نتوانستند موفق شوند برای آنها انجام دهد و رابرت لوینسون را به خانه بازگرداند.

خانواده او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند سوابق آقای ترامپ به عنوان فردی موفق در انجام معامله و برخورد قاطعانه‌تر او با حکومت ایران می‌تواند در روشن کردن آنچه که برای آقای لوینسون در ایران اتفاق افتاده موثر باشد. رابرت لوینسون روز جمعه ۱۸ اسفند، ۶۹ ساله می‌شود.

آنها می‌گویند آزادی سایر زندانیان آمریکایی از ایران قلب آنان را به درد آورده، در حالی که مفقود شدن او هنوز اسرار آمیز باقی مانده است. در عین حال می‌افزایند با گذشت ده سال از این ماجرا، طولانی‌ترین مدت اسارت یک شهروند آمریکایی در تاریخ، زنده نگه داشتن پرونده او در افکارعمومی کار بسیار دشواری است.

رابرت لوینسون روز ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ایران مفقود شد. مقامات آمریکایی سالها می‌گفتند او که سابقا یک مامور باتجربه و زبردست اف‌بی‌آی بود و در مبارزه با مافیای روس و ایتالیایی اعتبار فراوانی کسب کرده بود، در جریان این سفر شخصی برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرده است.

در دسامبر ۲۰۱۳ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی برملا کرد که او در ماموریتی برای یک کارشناس تحلیلی سازمان سیا انجام وظيفه می‌کرد که اختیار قانونی هدایت عملیات جاسوسی را نداشت.

خانواده آقای لوینسون به خاطر نقض مقررات و پذيرش برملا نکردن جزییات کار او ۲.۵ میلیون دلار از سازمان سیا خسارت دریافت کردند. در عین حال این سازمان سه کارشناس تحلیلی با سابقه خود را به همین خاطر مجبور به استعفا و هفت نفر دیگر را تنبیه انضباطی کرد.

از زمان مفقود شدن او تنها تصاویر و ویدئوی او در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ منتشر شده‌اند. ظاهر او بسیار شکسته و با ریش و موهای بلند بود. لباس سراسر نارنجی رنگی شبیه به یونیفورم زندانیان در بازداشتگاه گوانتانامو به تن داشت.

در ویدئو که موسیقی ترانه‌های پشتون مخصوص مراسم عروسی در پس زمینه آن پخش می‌شد، آقای لوینسون در مورد وضعیت جسمی و سلامتی خود شکایت می‌کرد. خانواده آقای لوینسون معتقدند که مشکل فشار خون و قند او با کاهش وزن می‌تواند تحت کنترل قرار گرفته باشد.

اف‌بی‌آی برای پیدا کردن و بازگرداندن امن آقای لوینسون پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

از مدها پیش شایعاتی مطرح شده که او در تهران و توسط سپاه پاسداران زندانی شده است. ولی مقامات آمریکایی می‌گویند او ممکن است اصلا در ایران نباشد. مقامات ایرانی تاکنون در این مورد اطلاعات مشخص و روشنی ارائه نداده‌اند.

اعضای خانواده آقای لوینسون می‌گویند تاکنون برای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نامه نوشته‌اند، ولی هیچ جوابی دریافت نکرده‌اند.

گروه کاری سازمان ملل متحد در زمینه بازداشت‌های خودسرانه نیز ماه ژانویه در گزارش خود از حکومت ایران خواست «وضعیت آقای لوینسون» را بلادرنگ روشن کند.

خانواده آقای لوینسون با توجه به عدم پاسخگویی حکومت ایران به تمامی این تماس‌ها معتقد است روش برخورد تند آقای ترامپ با حکومت ایران ممکن است در نهایت آن کشور را مجبور کند تا او را آزاد کند.

شان اسپايسر سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه گفت دولت دونالد ترامپ با خانواده لوينسون در تماس است و «ما همچنان اميدواريم که او بتواند به سلامت از ايران بازگردد».

يک مقام ديگر کاخ سفيد که حاضر نشد نامش در گزارش ذکر شود، گفت مقامات دولت در گفت‌وگوی تلفنی اخير با خانواده لوينسون به آنها تضمين داده‌اند که پرونده او برای دولت دونالد ترامپ در اولويت است.

خانواده لوينسون اميدوارند در ماه‌های آينده با آقای ترامپ ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG