لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

واکنش هاشمی رفسنجانی به بازداشت دیپلمات هسته ای


هاشمی رفسنجانی حاضر نشد تا درباره بازداشت موسویان صریحا اظهار نظر نماید.
هاشمی رفسنجانی حاضر نشد تا درباره بازداشت موسویان صریحا اظهار نظر نماید.

هاشمی رفسنجانی در نخستين واکنش به بازداشت حسين موسوان ديپلمات سابق هسته ای گفت که «حقيقت به زودی معلوم مي شود.»


ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی به دنبال يک هفته سکوت در قبال بازداشت معاون مرکز تحقيقات استراتژيک اين مجمع صبح روز دوشنبه در حاشيه افتتاح بيمارستان تخصصی نور با تاکيد براينکه « حقيقت اين موضوع به زودی معلوم می شود» به خبرگزاری مهر گفت که «فعلا اجازه بدهيد در اين مورد، بيش از اين چيزی نگويم.»


اهميت اظهار نظر هاشمی رفسنجانی در اين خصوص از آن رو است که با توجه به نزديکی آقای موسويان به وی و حسن روحانی، ناظران سياسی در روزهای اخير بازداشت ديپلمات هسته ای سابق جمهوری اسلامی را ضربه دولت احمدی نژاد به رقبای ميانه رو خود عنوان کردند.


در همين حال روزنامه اعتماد، در شماره روز دوشنبه خود خبر داد که طيفی از نمايندگان مجلس که به نوشته اين روزنامه از تعداد زيادی در مجلس برخوردارند و می توانند از طريق ائتلاف با فراکسيون اقليت رای اکثريت مجلس را به دست آورند، تهديد کرده اند که « اگر مدارک محکمی دال بر اتهامات موسويان ارائه نشود و معلوم شود بازداشت اين ديپلمات ارشد بنا به ملاحظات سياسی و جناحی بوده است وزرای مربوطه را استيضاح خواهند کرد و حتی محمود احمدی نژاد را هم به مجلس احضار خواهند کرد.»


احضار وزير اطلاعات به مجلس

همزمان وزير اطلاعات جمهوری اسلامی برای ادای توضيحات در خصوص بازداشت حسين موسويان، عضو سابق تيم مذاکرات هسته ای با فراخوان نمايندگان مجلس بايد روز سه شنبه در مجلس حاضر شود.


اين خبر درپايان نشست بعدازظهر روز یکشنبه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی که به بررسی موضوع بازداشت موسويان اختصاص داشت اعلام شد.


به گفته کاظم جلالی، اين کميسيون از غلامحسين محسنی اژه ای خواست تا روز سه شنبه در جلسه ای مشترک برای ادای توضيحات درباره بازداشت سخنگوی تيم سابق مذاکره کننده هسته ای ايران حاضر شود.


کميسيون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس از وزیر اطلاعات خواسته است تا روز سه شنبه در جلسه ای مشترک برای ادای توضيحات درباره بازداشت سخنگوی تيم سابق مذاکره کننده هسته ای ايران حاضر شود.

مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در خصوص جلسه اين کميسيون که قرار بود به بررسی بازداشت آقای موسويان بپردازد نيز گفت:« در اين نشست درباره دستگيری سيد حسين موسويان، بحث مفصلی صورت گرفت و اعضای کميسيون نقطه نظرات خود را طرح کردند.»


وی افزود:« از آنجا که بايد اطلاعات شفاف تر و دقيق تری در اختيار نمايندگان ملت قرار گيرد، مقرر شد که ضمن پرهيز از پيش داوری درباره اين موضوع مهم، از وزير اطلاعات دعوت شود تا روز سه شنبه در اين کميسيون حضور يابد.»


علاءالدين بروجردی، ریيس کميسيون امنيت ملی مجلس نيز به خبرگزاری ايسنا گفت که با حضور مسوولان وزارت اطلاعات بازداشت موسويان بررسی مي شود.


آقای بروجردی که در جمع خبرنگاران پارلمانی در و در جواب اين سئوال که که آيا در خصوص بازداشت موسويان با مجلس مشورتی شده يا نه؟ گفت که« قرار نبوده است که با مجلس مشورتی شود.»




اتهامات نزديکان دولت به موسويان

در همين حال سايت های اينترنتی و روزنامه های نزديک به دولت روز يکشنبه، ۱۶ ارديبهشت ماه، اتهامات جديدی را به حسين موسويان وارد کردند.



« ارائه اطلاعات امنيتی به آلمان» از جمله اتهاماتی است که رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژادعليه حسین موسويان مطرح کرده اند.

سايت رجا نيوز، يکی از سايت های نزديک به آقای احمدی نژاد و روزنامه های قدس و خراسان اقدام به انتشار اخباری کردند که براساس آن علت بازداشت معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را تماس تلفنی وی با همکار سابقش سيروس ناصری و هشدار به آقای ناصری در مورد بازگشت به ايران عنوان کردند.


به نوشته اين رسانه ها،« چندی پيش متکی و لاريجانی در اقدامی هماهنگ شده از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضائيه، از ناصری خواسته بودند برای مسئله ای که پيش آمده به ايران بازگردد، اما اين ديپلمات که از سال گذشته در وین به سر می برد، در پی تماس موسويان و پی بردن به اين تله اطلاعاتی، از بازگشت به تهران خودداری کرد.»


اين ادعا از جانب رسانه های نزديک به دولت در حالی مطرح شد که علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و ریيس فعلی تيم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی دو روز قبل در کنفرانس خبری مشترک با ابراهيم جعفری، نخست وزير سابق عراق از علت بازداشت حسين موسويان اظهار بی اطلاعی کرد و توضيح داد که پس از بازگشت از عراق از اين خبر مطلع شده است.


آقای لاریجانی در عين حال گفت که « اين مسئله خارج از حوزه مسئوليت های من است و بر عهده نهادهای اطلاعتی و امنيتی است.»


سيروس ناصری ديگر ديپلمات سابق هسته ای جمهوری اسلامی، و عضو هيات مديره شرکت نفتی اورينتال کيش يک سال قبل به پرداخت رشوه نيم ميليون دلاری از حسابی در سوئيس به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس برای موفقيت در قراردادهای نفتی متعهم شد.


وی که ساکن وین است با طرح اين اتهام از بازگشت به تهران خوداری کرد. آقای ناصری تنها زمانی به تهران سفر کرد که دادگاه وی را از اتهامات وارده تبرئه کرد.


اتهام خيانت به تيم سابق هسته ای


شنبه گذشته، دادستان تهران به عنوان اولين مقام رسمی بازداشت حسين موسويان را تایيد کرد و گفت که« وزارت اطلاعات مسوول رسيدگی به اتهامات حسين موسويان يک عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته ای ايران است.»


سعيد مرتضوی در عين حال از اعلام اتهام وارده به موسويان امتناع کرد و گفت که اتهامات وی پس از پايان تحقيقات و قطعی شدن حکم دادگاه اعلام می شود.



سايت های اينترنتی نزديک به آقای احمدی نژاد در حالی که مقامات رسمی در خصوص بازداشت موسویان سکوت کرده اند، اظهاراتی خصوصی را به نقل از ریيس جمهوری اسلامی منتشر کردند که طی آن احمدی نژاد ديپلمات های سابق هسته ای ایران را به «خيانت» متهم کرده است.

با اين حال رسانه های نزديک به دولت در دو روز اخير اتهامات ديگری نيز به ديپلمات سابق هسته ای جمهوری اسلامی و از نزديکان حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی وارد کردند.


« ارتباط با يک ديپلمات آمريکايی به مدت طولانی» و« ارائه اطلاعات امنيتی به آلمان» از اتهاماتی است که اين رسانه ها بر عليه موسويان مطرح کردند.


سايت های اينترنتی نزديک به آقای احمدی نژاد در حالی که مقامات رسمی در اين خصوص سکوت کرده اند، اظهاراتی خصوصی را به نقل از ریيس جمهوری اسلامی منتشر کردند که طی آن احمدی نژاد ديپلمات های سابق هسته ای جمهوری اسلامی را به «خيانت» متهم کرده است.


به نوشته رسانه های نزديک به دولت،«چندی پيش احمدی نژاد در جلسه ای خصوصی خطاب به شرکت کنندگان چنين عنوان نمودند که در خصوص پرونده هسته ای به اطلاعات جديدی دست يافته ايم که غير قابل باور است.


همين منابع خبر دادند که وی در اين جلسه از خيانت برخی از مسوولين پرونده هسته ای و ارتباط ايشان با بيگانگان خبر دادند و عنوان نمودند که در حال حاضر پرونده اين افراد در دست بررسی است و بعد از تکميل اطلاعات اقدامات مقتضی به عمل خواهد آمد.»


سايت «الف» که تحت نظارت احمد توکلی، ریيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و از منتقدان هاشمی رفسنجانی در ادوار گذشته فعاليت می کند، در مورد منشاء اخبار مورد استناد احمدی نژاد گزارش کرد که « ریيس جمهوری در اين جلسه، منشا اطلاعات دريافتی در خصوص اين ماجرا را از خارج از کشور ذکر کردند که در ادامه اين مسئله، نيروهای امنيتی و اطلاعاتی کشور به سرنخ های جديد دست يافته و موضوع را دنبال کرده اند.»


اين سايت در عين حال پيشبينی کرد که « با توجه به اظهارات ریيس جمهوری در اين خصوص، احتمال دستگيری تعداد ديگری از افراد مرتبط با پرونده هسته ای ايران در دوران دولت قبلی و رياست شيخ حسن روحانی بر پرونده هسته ای وجود دارد.»


اظهارات انتشار يافته به نقل از ریيس جمهوری اسلامی تا اين لحظه از جانب وی تکذيب نشده است .


نزديکان حسين موسويان و از جمله ریيس وی، حسن روحانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و نماينده فعلی رهبر جمهوری اسلامی در اين شورا تاکنون در خصوص بازداشت آقای موسويان اظهار نظری نکردند.


XS
SM
MD
LG