لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

یک ناو آمریکایی پس از نزدیک شدن شناورهای سپاه «ناچار به تغییر مسیر شد»


یک مقام‌ دولت آمریکا روز دوشنبه ۱۶ اسفند خبر داد که شناورهای پرسرعت سپاه پاسداران در اقدامی «خطرناک و غیرحرفه‌ای» به یک ناو آمریکایی در دهانه تنگه هرمز نزدیک شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده که شناورهای سپاه خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری «یواس‌ان‌اس» رسانده و «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

این حادثه روز شنبه هفته جاری رخ داده است.

ناو یاد شده از سوی سه کشتی نیروی دریایی بریتانیا همراهی می‌شده است.

این مقام آمریکایی گفته است که تلاش شد با شناورهای یاد شده ارتباط رادیویی برقرار شود ولی هیچ پاسخی نرسید و این نوع برخورد «خطرناک و غیرحرفه‌ای» بود.

حسین آرین، کارشناس نظامی، درباره مشخصات این ناو آمریکایی می‌گوید که اسم این ناو USNS Invincible است. به رنگ سفید بوده و با طول ۶۸ متر و تناژ نزدیک به ۲۳۰۰ تن و سرعت ۱۱ گره، ۱۸ خدمه غیر نظامی دارد و وابسته به «فرماندهی ترابری دریایی» ارتش آمریکا است.

وی اظهار داشت: ناو یاد شده یک رادار بسیار قوی دو باندی S و X دارد و کار آن رهگیری پرتاب موشک‌های بالستیک، ردگیری آنها و جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در فواصل حتی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است.

آقای آرین افزود: رادار باند S موشک‌ها را رهگیری می‌کند و رادار باند X داده‌ها را جمع‌آوری می‌نماید. این ناو چند سال است که در آب‌های خلیج فارس، اقیانوس هند تا جزیره دیه‌گو گارسیا گشت می‌زند و چند بار به بحرین رفته است. هزینه این گونه ناوها به مراتب کمتر از ایستگاه‌های راداری در ساحل است و مهمتر اینکه تحرک دارند و در مکان‌های مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد.

این نخستین بار نیست که قایق‌های تندرو سپاه برای ناوهای آمریکایی مزاحمت ایجاد می‌کنند.

به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هفت قایق تندرو سپاه پاسداران روز ۱۴ شهریور امسال برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند و این کشتی ناچار شد برای برخورد نکردن با یکی از این قایق‌ها مسیرش را تغییر دهد.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران نیز روز دوم شهریور با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

اقدام اخیر شناورهای سپاه در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، شهریور امسال در مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، هر قایق تندور ایرانی که برای ناوشکن‌های آمریکایی در آب‌های خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG