لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

آمریکا می‌گوید مانع معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست


یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه چهارم فروردین گفت این کشور مانع معاملات بانک‌های بین‌المللی با ایران نیست. ولی به نظر می‌رسد حرف‌های او تجار و مقامات حکومت ایران را که از مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز در شبکه بانکی بین‌المللی به شدت گلایه دارند، راضی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از اجرای تعهدات ایران بر اساس توافق هسته‌ای تیرماه پارسال اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ژانویه ۲۰۱۶ لغو شد. ولی دولت آمریکا هنوز هم برخی از تحریم‌ها را که به خاطر برنامه‌های موشکی و حمایت از تروریسم علیه ایران وضع شده بود، لغو نکرده است.

به همین دلیل برخی از بانک‌های بین‌المللی در هراس از مجازات و جریمه از سوی دولت آمریکا هنوز حاضر نیستند با ایران معامله کنند و این باعث شده که حکومت و شرکت‌های اقتصادی ایران به این نتیجه برسند که اين کشور هنوز از منافع اقتصادی منوط به لغو تحریم‌ها بهره‌مند نشده است.

کریس بکمیر از مسئولین تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت مقامات آمریکایی با مدیران و تصمیم‌گیران اقتصادی در کشورهای مختلف جهان دیدار کرده و به آنها تضمین داده‌اند که واشینگتن به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای سال گذشته با ایران پایبند خواهد بود.

کریس بکمیر در جریان سفر خود به دوبی برای ملاقات با مدیران شرکت‌های محلی و بین‌المللی و تشریح چارچوب سیاست‌های آمریکا در زمینه معاملات با ایران، در یک کنفرانس خبری گفت: «ما سعی کرده‌ایم سیاست خود در قبال ایران و بر اساس توافق هسته‌ای را صد در صد برای همه روشن کنیم».

او گفت بانک‌های آمریکایی هنوز اجازه معامله با ایران ندارند و دلیل آن ممنوعیت استقراض از شبکه مالی آمریکا در شکل دلار است. ولی دولت آمریکا بانک‌های خارجی را که در قالب ارزهای دیگر با ایران معامله کنند مجازات و جریمه نخواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که بانک‌های بین‌المللی باید بتوانند ثابت کنند که معاملات آنها با نهادهای ایرانی که هنوز هم در فهرست تحریم هستند، مثل موسسات وابسته به سپاه پاسداران، انجام نمی‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید بعید است این سخنان بتواند اطمینان بانک‌های خارجی را برای معامله با ایران جلب کند.

به اعتقاد اکثر بانک‌های بین‌المللی قوانین تحریم ایران بسیار پیچیده است و هر اشتباه کوچکی در رعایت این مقررات ممکن است به جریمه‌های سنگین و حتی تحریم این موسسات از سوی دولت آمریکا منجر شود. به همین خاطر آنها هنوز هم از معامله با ایران هراس دارند.

مدیر یک بانک بین‌المللی در دوبی گفت با توجه به موارد متعدد جریمه‌های سنگین بانک‌های خارجی به خاطر معامله با ایران طی سال‌های گذشته هنوز نگرانی از تکرار این مجازات‌ها از سوی دولت آمریکا برطرف نشده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنان روز اول فروردین خود گفت آمریکا با دامن زدن به تردید و هراس در شبکه بانکی بین‌المللی عملا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را نقض می کند. او افزود: «بانک‌های خارجی از ترس آمریکا حاضر به معامله با ایران نیستند».

کریس بکمیر از مقامات وزارت خارجه آمریکا این ادعای رهبر ایران را رد کرد و گفت: «ما با حسن نیت عمل می‌کنیم. سیاست ما مجازات و تحریم به هر بهانه و هر دلیلی نیست و هیچگاه قصد ما این نبوده و نیست که ابهام ایجاد کرده و یا کسی را فریب دهیم».

با وجود این، او افزود دولت آمریکا نمی‌تواند به تک تک شرکت‌ها و یا بانک‌های بین‌المللی بگوید که چگونه با ایران معامله کنند چون هر قرارداد و معامله‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد.

او در مورد نگرانی برخی از شرکت‌های بین‌المللی در مورد احتمال وضع مجدد تحریم‌های مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: «تا زمانی‌که حکومت ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق پایبند باشد دولت آمریکا این تحریم‌ها را مجددا اجرا نخواهد کرد. بازگشت سریع به اجرای تحریم‌ها بخشی از شروط منظور شده در توافق سال گذشته است تا عدم سرپیچی ایران از جرای تعهداتش تضمین شود».

XS
SM
MD
LG