لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

زاهدان پس از دهه‌ها برای نخستین بار صاحب گاز شهری شد


خط لوله گاز زاهدان انشعاب فرعی از خط لوله سراسری به سمت پاکستان است.
خط لوله گاز زاهدان انشعاب فرعی از خط لوله سراسری به سمت پاکستان است.

در جریان سفر حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران به استان سیستان و بلوچستان، مشعل گاز در زاهدان «به صورت نمادین» روشن شد.

پروژه ساخت خط لوله ۲۶۲ کیلومتری ایرانشهر‌- زاهدان از سال ۹۲ آغاز شده و آقای روحانی روز سه‌شنبه ۱۰ اسفندماه این پروژه را افتتاح کرد.

با این حال، فعلا دو مسجد شیعه و سنی و چندین خانه در زاهدان با گاز تامین شدند و بنا به گزارش خبرگزاری شانا، قرار است روند گازرسانی به خانواده‌ها به صورت تدریجی انجام شود.

خبرگزاری ایرنا از قول محمدحسن طهرانی، مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان، گزارش داد که «روند مشترک پذیری انشعاب‌های گاز در فرآیند چهار ساله در شهرستان زاهدان انجام می‌شود».

وی گفت که پنج هزار اشتراک گاز در سال جاری، ۳۰ هزار اشتراک در سال ۹۶، ۳۰ هزار اشتراک در سال ۹۷، ۲۵ هزار اشتراک در سال ۹۸ و ۲۰ هزار اشتراک در سال ۹۹ در شهرستان زاهدان واگذار می‌شود.

به گفته وی، هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش‌بینی می‌شود در سه مرحله و تا سال ۱۴۰۰ تمام این شهرستان گازدار شود.

طهرانی درباره وضعیت کنونی گازرسانی به این شهر محروم نیز گفت که «۳۰ کیلومتر خط تغذیه و ۱۲۹ کیلومتر شبکه توزیع از سال ۹۰ تاکنون انجام شده که ۲۱ درصد کار را شامل می‌شود».

خانوارها، صنایع و نیروگاه‌های برق استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر از سوخت مایع استفاده می‌کنند و بنا به گزارش خبرگزاری شانا، پروژه یاد شده صرفه‌جویی ارزی معادل سالیانه ٦٦٠ میلیون دلار را از طریق جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع به همراه خواهد داشت.

موضوع انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان به ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ بر می‌گردد که طرح آن تصویب شد و پروژه احداث خط لوله هفتم سراسری برای انتقال گاز به این استان و صادرات آن به پاکستان و هند آغاز شد.

در شهریور ۸۹ کمی بیش از ۹۰۰ کیلومتر خط لوله سراسری هفتم از عسلویه تا ایرانشهر احداث شد، اما ۲۰۰ کیلومتر مانده به مرز پاکستان این پروژه متوقف ماند.

خط لوله زاهدان انشعاب فرعی از این خط لوله سراسری است که به ایرانشهر متصل می‌شود و در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی انجام شد.

انشعاب دیگر قرار است ایرانشهر را به بندر چابهار در نزدیکی مرز پاکستان متصل کند.

XS
SM
MD
LG