لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

فرمانده سپاه: حمله به تاسیسات هسته ای، آغاز جنگ است


اين دومين واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران ايران به موضوع حمله احتمالی به ايران طی يک هفته گذشته است. (عکس از فارس)
اين دومين واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران ايران به موضوع حمله احتمالی به ايران طی يک هفته گذشته است. (عکس از فارس)

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ايران شامگاه پنجشنبه ۱۳ تير ماه در حاشيه مراسمی گفت که ايران هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای خود را به عنوان «آغاز جنگ» تلقی می کند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، فرمانده سپاه پاسدران در پاسخ به سئوال خبرنگاران که از احتمال هدف قرار گرفتن تاسيسات هسته ای ايران توسط آمريکا يا اسرائيل می پرسيدند افزود: «پاسخ ايران به هر نوع اقدام نظامی، متجاوزان را از عمل و تصميم خود پشيمان خواهد کرد.»


اين دومين واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران ايران به موضوع حمله احتمالی به ايران طی يک هفته گذشته است.


روز شنبه هشتم تيرماه، روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، گفتگوی مفصلی با محمد علی جعفری منتشر کرد. او در آن مصاحبه که واکنشی به گزارش دو هفته پيش روزنامه نيويورک تايمز بود، گفت: «در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی تر بگيريم.»



  • «در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی تر بگيريم.»
فرمانده سپاه

روزنامه نيويورک تايمز، دو هفته پیش، از مانور هواپيماهای جنگنده ارتش اسرائيل بر فراز مديترانه خبر داده بود و اين احتمال را مطرح کرده بود که ممکن است اين مانور تمرينی برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران باشد.


در واکنش به اين گزارش، کاخ سفيد رسما اعلام کرد که آمريکا، متحدانش و اسرائيل در قبال ايران همچنان معتقد به راه حل سياسی هستند. با اين حال ارتش اسرائيل تاکنون احتمال مطرح شده در گزارش نيويورک تايمز را تاييد يا تکذيب نکرده است.


در عین حال منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده بود، روز چهارشنبه هفته جاری در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش بینی کرد که آمریکا یا اسرائیل به ایران حمله نخواهند کرد چرا که به گفته او «درگیر مشکلاتی دیگر» هستند.


سپاه استانی، آمادگی رزم يا تغيير ساختار؟


محمد علی جعفری، که سال گذشته به حکم علی خامنه ای، رهبر ايران به مقام فرماندهی کل سپاه پاسداران ايران منصوب شد، در سخنان شامگاه پنجشنبه خود، به تشکيل «سپاه استانی» هم اشاره کرد.


او در پاسخ به سئوال ديگری درباره اينکه آيا تشکيل سپاه استانی در راستای مقابله با تهديدات احتمالی دشمنان است يا خير؟ گفت: «طرح تشکيل سپاه استانی از مدتی قبل برای تقويت و انسجام در اداره سپاه مطرح بود و مقرر شد در سال جاری که سال نوآوری و شکوفايی نامگذاری شده است، اين اقدام عملياتی شود.»


آنچه طی دو هفته گذشته در رسانه های ایران به عنوان «سپاه استانی» خوانده می شود روز نهم تير ماه متولد شد. در آن روز حسين طائب فرمانده نيروی مقاومت بسيج که يکی از شاخه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران است از «عملياتی شدن ۳۱ سپاه استانی در ايران» خبر داد.


دو روز بعد از اعلام این خبر، سردار محمد حجازی جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران ايران توضيحاتی در باره ماهيت «سپاه استانی» ارائه کرد.


به گفته او پيش از اين در بخش های مختلف سپاه، واحدها به دليل مديريت غيرمتمرکز برای انجام هر اقدام و فعاليتی بايد با مراکز خود در تهران مکاتبه مي کردند که اين موضوع باعث کندی کار شده بود. اما از اين پس در طرح «سپاه استانی» مديريت واحدهای مختلف سپاه به صورت متمرکز در استان ها و توسط فرماندهان سپاه مناطق انجام مي شود.


پس از اعلام خبر تشکیل سپاه های استانی، دو فرمانده سپاه در سخنان خودف علت این تغییر ساختار را «افزایش توان رزمی سپاه پاسداران» عنوان کرده بودند.


سردار نوروزعلی شوشتری، يکی از مسئولان مرکز فرماندهی کل سپاه پاسداران در مراسم معارفه فرمانده سپاه در منطقه مرکز ایران، هدف از تشکيل سپاه استانی را «تقويت سرپنجه های سپاه» خوانده و گفته بود: «در هر استان يک سپاه با هويت و استقلال تشکيل ميشود که اين سازمان با توجه به توانمندی و قدرت مناسب توانايی دفاع را در مقابل هرگونه تهديد در حوزه سرزمينی استان دارد.»


سردار محمد اسماعيل کوثری، فرمانده سابق لشکر ۲۷ سپاه و قرار گاه ثار الله سپاه (که وظیفه حفظ امنیت پایتخت را بر عهده دارد) هم که اکنون به عنوان نماينده تهران وارد مجلس هشتم شورای اسلامی شده است هفته گذشته در باره تشکلی سپاه استانی گفته بود: «اين اقدام در راستای تقويت و بالا بردن توان رزم سپاه و در جهت انجام ماموريتهايی است که به سپاه واگذار شده است.»

به گفته او طرح تشکيل ۳۱ سپاه جديد استانی بيشتر به دليل به کارگيری و هماهنگی نيروهای بسيج در يگانهای زمينی سپاه است.


اين فرمانده سابق سپاه پاسداران که اکنون عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس هشتم است در مجموع هدف اين اقدام را «تقويت مجموعه توان رزم سپاه پاسدارن» خوانده بود.


XS
SM
MD
LG