لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

مظاهری: دولت مسئول افزایش تورم است


رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: ايجاد اشتغال از طريق تزريق پول يک سراب است.(عکس: فارس)
رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: ايجاد اشتغال از طريق تزريق پول يک سراب است.(عکس: فارس)

طهماسب مظاهری، رييس کل سابق بانک مرکزی ايران، روز دوشنبه در سخنان خداحافظی خود به انتقاد از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد پرداخت.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای مظاهری در مراسم توديع و معارفه روسای کل بانک مرکزی ايران در تهران ضمن آنکه دولت محمود احمدی نژاد را مسئول افزايش تورم درايران را دانست، از تزريق پول به اقتصاد کشور انتقاد کرد.


آقای مظاهری روز بيست و هشتم شهريورماه در پی بروز اختلاف نظرها در دولت محمود احمدی نژاد و به دنبال افزايش بی سابقه نرخ تورم در ايران، سياست های حمايتی بانک مرکزی و رويکرد دولت در قبال، از سمت خود کناره گرفت.


پيش از کناره گيری وی، محمد جهرمی، وزير کار دولت نهم، در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد خواهان برکناری خود و آقای مظاهری برای پايان دادن به اختلافات دو طرف و «رفع موانع توليد، حفظ اشتغال و رفع مشکلات کارگران و جوانان» شده بود.


اين اختلافات پس از ارائه بسته سياستی- نظارتی بانک مرکزی در مرداد ماه گذشته تشديد شد.


« سراب ایجاد اشتغال با تزریق پول»



  • « با تزريق تورم و تامين پول پرقدرت و چاپ پول نمی ‏توان اشتغال ايجاد کرد و به توسعه اقتصادی رسيد»
طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی

رئيس کل سابق بانک مرکزی در سخنان انتقادی خود از سياست های اقتصادی محمود احمدی نژاد، ايجاد اشتغال از طريق تزريق پول را يک سراب خواند و افزود: از کسانی که با جسارت و جزميت به خود جرات می ‏دهند روابط علی و منطقی بين پديده های اقتصادی را نفی کنند، بايد برحذر بود.


وی که در چهارم مهر ماه، در نامه ای از اختلافات خود با دولت محمود احمدی نژاد در زمينه های اقتصادی سخن گفته بود، اضافه کرد: طراحی مدل توسعه اقتصادی ايران بدون توجه و وفاداری به اصول ثابت و پذيرفته شده جهانی که جملگی با حکم عقل نيز موافق است، امکان پذير نيست.


اشاره طهماسب مظاهری به سخنان محمود احمدی نژاد در سه سال رياست جمهوری اش بود که بارها الگوهای اقتصادی و توسعه در جهان را رد کرده است.


رييس کل سابق بانک مرکزی ايران با اشاره به اينکه عقلانيت، راه کنترل هيجانات، احساسات و بی ثباتی در رفتارهای اجتماعی و مديريت جامعه است، اضافه کرد که ناديده گرفتن علم اقتصاد، دانش بشری و دستاوردهای مديريتی و علمی منجر می شود که « ناچار ‏شويم با ابزار فيزيکی و امنيتی به مديريت اقتصادی روی آوريم.»


وی در بخش ديگری از سخنرانی خود گفت: با تزريق تورم و تامين پول پرقدرت و چاپ پول نمی ‏توان اشتغال ايجاد کرد و به توسعه اقتصادی رسيد، ايجاد اشتغال از طريق تزريق پول يک سراب است.


اشاره آقای مظاهری در اين مورد، طرح بنگاه های زود بازده بود که رييس جمهوری اسلامی ايران و وزير کار و امور اجتماعی او، محمد جهرمی، از آن دفاع می کنند.


« مردم می دانند که تورم محصول سیاست های دولت است»


رييس کل سابق بانک مرکزی در مورد تورم گفت: مردم می دانند تورم موجود محصول سياست های اقتصادی دولت است.


وی افزود که مردم احساس ظلم می کنند و نبايد اجازه داد اين احساس در مردم بوجود آيد، مردم تزريق تورم و دميدن به تنور داغ تورم را هم می فهمند و می دانند که اين کار ريشه در تصميمات و سياست های اقتصادی دارد.



  • «مردم احساس ظلم می کنند و نبايد اجازه داد اين احساس در مردم بوجود آيد، مردم تزريق تورم و دميدن به تنور داغ تورم را هم می فهمند و می دانند که اين کار ريشه در تصميمات و سياست های اقتصادی دارد.»
طهماسب مظاهری

رييس کل سابق بانک مرکزی اضافه کرد: آدرس دادن اشتباه نظر مردم را عوض نمی کند و مردم را به اشتباه نمي اندازد، همه مردم می دانند که دولت می تواند کاری کند که تورم کاهش يابد.


طهماسب مظاهری که در شهريور سال ۱۳۸۶ به عنوان جانشين ابراهيم شيبانی به رياست بانک مرکزی ايران منصوب شد، تقريبا تمامی دوران رياستش در کشمکش دائمی با اعضای هيئت دولت بر سر سياستگذاری اقتصادی کشور گذشت.


علاوه بر مطالبات معوقه بانک ها که ناشی از پرداخت وام به طرح های زود بازده است، در يک سال گذشته، تعيين نرخ بهره، يکی از عرصه های مهم کشمکش ميان بانک مرکزی و دولت نهم بود.


در حالی که محمود احمدی نژاد به کاهش دستوری اين شاخص تمايل داشت، بانک مرکزی با استناد بر فضای تورمی اقتصاد ايران، از واقعی شدن نرخ بهره طرفداری می کرد.


چگونگی اعطای تسهيلات بانکی به واحد های توليدی نيز به يکی ديگر از صحنه های بسيار حساس زور آزمايی ميان دولت و بانک مرکزی بدل شده بود.


آقای مظاهری بر «سه قفله کردن» خزانه کشور به منظور جلوگيری از افزايش نقدينگی و اوج گيری باز هم بيشتر تورم تاکيد داشت، حال آنکه نزديکان رييس جمهور، بانک مرکزی را متهم می کردند که با خودداری از اعطای تسهيلات به واحد های توليدی، عامل اصلی ورشکستگی آنها و افزايش بيکاری است.


در همين حال، محمود بهمنی، رييس کل جديد بانک مرکزی، در همين مراسم بر مهار تورم، حفظ ارزش پول ملی و جريان مناسب پول در توليد بو دور از جنجال تاکيد کرد.


پيشتر گفته شده است که آقای بهمنی با ديدگاه های آقای مظاهری همسو است.


احمدی نژاد: با برخی از صحبت های مظاهری مخالفم


  • «کسانی که به نظام سرمايه داری معتقدند مي گويند بازار آزاد همه چيز را تنظيم مي کند، ولی اين يک دروغ بزرگ است به نفع دزدها ، قالتاق ها و متخلفان.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران

سخنان انتقادی رييس کل سابق بانک مرکزی با واکنش محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، مواجه شد.


وی که طهماسب مظاهری را از دوستان خوب خود دانست، گفت: ايشان گفتند می خواهند در اين جلسه چند نکته بگويند و ارائه گزارش نمي کنند و ۴۷ دقيقه صحبت کردند، ولی ای کاش، گزارش کار می دادند؛ ... من با بيشتر صحبت های ايشان موافق هستم، ولی با برخی از آنها مخالفت جدی دارم.


محمود احمدی نژاد که در گذشته الگوهای توسعه اقتصادی در جهان را رد کرده است، گفت: بايد نگاه مان را عوض کنيم و بر اساس وضعيت کشورمان مدل طراحی کنيم.


رييس جمهوری اسلامی ايران افزود: وظيفه بانک مرکزی ترجمه نسخه های ديگران نيست، می بينيد که آمريکا که قله سرمايه داری محسوب مي شود الان به بن بست مطلق رسيده است و ما نمی خواهيم به آنجا برسيم.


وی گفت: کسانی که به نظام سرمايه داری معتقدند مي گويند بازار آزاد همه چيز را تنظيم مي کند، ولی اين يک دروغ بزرگ است به نفع دزدها ، قالتاق ها و متخلفان. در نظام سرمايه داری، اصل حرام و حلال رعايت نشده و در واقع اصل حرام و حلال و قبح اين مسائل برداشته شده است، و اينها راه حل ما نيست.


در این حال، و در شرایطی که در ماه های اخیر انتقادها از دولت به دلیل افزایش تورم و گرانی در ایران شدت گرفته است، آيت الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و از حاميان دولت محمود احمدی نژاد در يک سخنرانی، گفت که نباید تمام تقصیرها را به گردن دولت انداخت.


وی ضمن آنکه تورم را يکی از مشکلات امروز جامعه دانست، گفت: هيچ کس در مسئله تورم معاف نيست، همه مسئولند، اعم از صنعتگران، تجار، دانشگاهيان و همه قشرها.


XS
SM
MD
LG