لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

بی اطلاعی وزير نفت ايران از انصراف استات اويل


غلامحسین نوذری گفت:« استات اویل هنوز انصراف خود را به صورت رسمی به ايران اعلام نکرده است.»(عکس: AFP)
غلامحسین نوذری گفت:« استات اویل هنوز انصراف خود را به صورت رسمی به ايران اعلام نکرده است.»(عکس: AFP)

غلامحسين نوذری، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه از اعلام انصراف شرکت استات اويل نروژ از سرمايه گذاری در ايران ابراز بی اطلاعی کرد.


هلگه لوند، مدير اين شرکت نروژی روز جمعه با تاييد خبر توقف سرمايه گذاری اين شرکت در ايران گفته بود: «در شرايط امروزين ايران، هيچگونه سرمايه گذاری جديدی نخواهيم کرد.»


وی درهمين ارتباط به مواضع آمريکا و اتحاديه اروپا در مورد تحريم ايران اشاره کرده و گفته بود: « ما با قوانين و مقررات ايالات متحده و اتحاديه اروپا آشنا هستيم .»


به گزارش خبرگزاری مهر، وزير نفت با ابراز بی اطلاعی از انصراف شرکت استات اويل از سرمايه گذاری در ايران، گفت: «هنوز اين موضوع به صورت رسمی به ايران اعلام نشده است.»


وزير نفت جمهوری اسلامی ايران اضافه کرد:« اعلام رسانه ای رسمی نيست و اين موضوع بايد به صورت کتبی به وزارت نفت ايران اعلام شود.»


استات اويل که در فاز شش تا هشت پارس جنوبی در حال فعاليت است، از سوی ايالات متحده تحت فشار قرار داشت تا فعاليت های خود را در ايران گسترش ندهد.


استات اويل که ۶۲.۹ درصد سهام آن متعلق به دولت نروژ است، در سال های اخير فعاليت های خود را در ايران گسترش داده بود.


استات اويل، به تازگی در حال گفت و گو بر سر توسعه ميدان نفتی آذر در اناران بود. ميدان نفتی آذر يکی از بزرگترين اکتشافات نفتی ايران در سال های اخير است.


غلامحسين نوذری مطرح کرد که در حال حاضر، مذاکرات با شرکت استات اويل برای توسعه بلوک «آذر» در «اناران» ادامه دارد و گفت:« اين بلوک از جمله بلوک هايی است که شرکت نورس هيدرو آن را کشف کرده و پس از يکی شدن با شرکت استات اويل در توسعه آن تاکيد داشته است.»


وی شرايط سرمايه گذاری در ايران را بسيار مناسب توصيف کرد و افزود: «با ابراز تمايل يک شرکت بزرگ، شرکت های ديگر نيز برای حضور در صنعت نفت و گاز ايران ابراز تمايل می کند.»


اين موضوع که اشاره ای تلویحی به ورود شرکت روسی گازپروم به بازار ایران است، در حالی مطرح می شود که در هفته های گذشته، چند شرکت بزرگ نفتی جهان انصراف خود را از فعاليت و سرمايه گذاری در مناطق نفتی و گازی ايران از جمله در پارس جنوبی اعلام کرده اند.


در همين ارتباط، می توان به شرکت های توتال، رويال داچ شل و رپسول اشاره کرد.


کريستف دو مارژی، رييس کمپانی فرانسوی توتال نيز گفته بود که اين شرکت به دليل «ريسک سياسی» بالا در ايران سرمايه گذاری نمی کند.


وی با اين حال پس از آن، در گفت و گو با نشريه فرانسوی اکسپرس اظهار داشت که ايران همچنان از اولويت های اين شرکت است اما هم اکنون در آن سرمايه گذاری نمی کند.


به گزارش خبرگزاری ها، اين اقدام شرکت ها پس از آن انجام گرفته است که آمريکا و اتحاديه اروپا، شرکت های آمريکايی و اروپايی را برای خودداری از معامله با ايران و يا سرمايه گذاری در اين کشور تحت فشار قرار داده اند.


وزارت امورخارجه ايالات متحده در ماه گذشته اعلام کرد فعاليت های استات اويل در ايران را بازبينی خواهد کرد تا تخطی اين شرکت را از تحريم های واشنگتن مورد بررسی قرار دهد.


قانون تحريم ايران از سوی ايالات متحده در دهه ۱۹۹۰ و برای تنبيه شرکت هايی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش نفت وگاز ايران سرمايه گذاری کنند، وضع شده است.


XS
SM
MD
LG