لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

حمله روسيه به نيروهای گرجی در اوستيای جنوبی


عملیات جدید نیروهای روسیه با پشتیبانی ده ها تانک و موشک انداز برخوردار است.(عکس: AFP)
عملیات جدید نیروهای روسیه با پشتیبانی ده ها تانک و موشک انداز برخوردار است.(عکس: AFP)

همزمان با ضرب الاجل روسيه به نيروهای گرجستان در دره کودوری ابخازيا برای خلع سلاح، هزاران سرباز روسی با پشتيبانی ده ها تانک و موشک انداز به مواضع نيروهای گرجی در اوستيای جنوبی حمله کردند.


همچنين هواپيماهای جنگی روسيه روز دوشنبه به حملات هوايی خود به گرجستان ادامه دادند.


به گفته مقام های گرجستان، در نيمه شب گذشته، بيش از ۵۰ هواپيمای جنگی روسيه به فضای گرجستان تجاوز و اقدام به حمله به تاسيسات ارتباطاتی در اطراف تفليس، پايتخت اين کشور، و مراکزی در اطراف بندر پوتی، واقع دريای سياه، کردند.


به گفته مقام های گرجی، اين بمباران ها تلفاتی در بر نداشته است.


در همين حال، ژنرال سرگی چابان، فرمانده نيروهای صلح بان روسيه در منطقه جدايی طلب ابخازيا، روز دوشنبه با تعيين ضرب الاجل برای نيروهای گرجستان در دره کودوری، تنها منطقه تحت کنترل تفليس در ابخازيا، خواستار خلع سلاح آنان شد و گفت که در غير اين صورت، بايد با اعزام واحدهای روسی به آن منطقه مواجه شوند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، الکساندر لوميا، رييس شورای امنيت گرجستان، گفت که اين ضرب الاجل از طريق ناظران نظامی سازمان ملل متحد به نيروهای گرجی داده شده است.


این خبرگزاری با اشاره با استقرار بيشتر واحدهای نظامی گرجستان در اطراف اوستيای جنوبی نوشت که برای تفليس دشوار خواهد بود که بخواهد به حملات روسيه در ابخازيا پاسخ بدهد.


ابخازيا و اوستيای جنوبی که از چهار روز پيش شاهد درگيری ميان نيروهای روسی و گرجی بوده است، پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، اعلام استقلال کردند.


بيش از ۵۰ هواپيمای جنگی روسيه نيمه شب گذشته اقدام به حمله به تاسيسات ارتباطاتی در اطراف تفليس، پايتخت گرجستان، و مراکزی در اطراف بندر پوتی، واقع دريای سياه، کردند.

در حالی که اين موضوع با مخالفت تفليس و جامعه جهانی مواجه شده است، مسکو با اشاره به مورد کوسوو می گويد که اين دو منطقه واقع در قفقاز حق استقلال دارند.


در همين خصوص، از زمان اعلام استقلال اين دو منطقه، درگيری هايی ميان آنها و دولت مرکزی گرجستان روی داد، که منجر به استقرار نيروهای صلح بان شد که روس هستند.


ژنرال چابان به شبکه تلويزيونی ان تی وی روسيه گفت که نه هزار سرباز و ۳۵۰ دستگاه خودروی زرهی به نيروهای روسی موجود در ابخازيا افزوده شده اند.


از سوی ديگر، مقام های جدايی طلب اوستيای جنوبی اعلام کردند که در نتيجه آتش باری نيروهای گرجستان در اوايل وقت روز دوشنبه، سه صلح بان روسيه کشته و ۱۸ نفر ديگر زخمی شده اند.


در همين حال، وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که تانک های روسی قصد پيشروی به سوی شهر گوری، در نزديکی اوستيای جنوبی، را داشته اند که با ممانعت نيروهای گرجی مواجه شدند.


در اين ميان، سخنگوی نيروی دريايی روسيه خبر غرق کردن يک قايق گشتی گرجستان در دريای سياه توسط ناوگان روسيه را تاييد کرد.


ايگور ديگالو گفت که اين ناوچه به هشدارهای قايق گشتی روسيه توجه نکرد و به سوی آنان در حرکت بود و آنها در دفاع از خود، اين قايق را غرق کردند.


انتقاد مقام های آمريکا از روسيه


«واکنش نظامی مسکو با اقدامات اوليه گرجستان در حمله به مرکز اوستيای جنوبی قابل پذیرش و مناسب نبوده است.»
جرج بوش

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه گفت که در گفت وگو با ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در پکن، محل برگزاری بازی های المپيک، تاکيد کرده که واکنش نظامی مسکو با اقدامات اوليه گرجستان در حمله به مرکز اوستيای جنوبی قابل پذیرش و مناسب نبوده است.


آقای بوش از تمامی طرف‌های درگیر خواست نیروهای خود را به محل پیش از آغاز درگیری‌ها در ششم اوت بازگردانند .


به علاوه، ديک چینی، معاون رييس جمهوری آمريکا، در گفت و گوی تلفنی با ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، حمايت واشينگتن با مردم گرجستان و دولت دموکراتيک منتخب آنان در برابر تهديدات کنونی عليه تماميت ارضی اين کشور را ابراز داشت.


وی همچنين از پيشنهاد آتش بس و عقب نشينی نيروهای گرجستان توسط رييس جمهور و دولت اين کشور ستايش کرد.


آقای چینی گفت که تهاجم روسيه نبايد بدون پاسخ بماند و ادامه اين تهاجم برای روابط آن کشور و ايالات متحده و جامعه بين المللی عواقب جدی ای در پی خواهد داشت.


در اين ميان، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت که ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، خواستار صلح است.


وی اين موضوع را پس از سفر به تفليس و ديدار با آقای ساکاشويلی مطرح کرد.


فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، طرحی را برای برقراری آتش بس سريع ميان نيروهای گرجستان و روسيه آماده کرده است.


اين طرح همچنين خواستار بازگشت نيروهای دو کشور به مواضع پيش از شروع درگيری ها، خضور ناظران بين المللی در منطقه و احترام به تماميت ارضی گرجستان است.


XS
SM
MD
LG