لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

تاکید اجلاس اکو بر لزوم مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری های اقتصادی


کشورهای شرکت کننده در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، روز چهارشنبه ۱۱ اسفند در بیانیه پایانی این نشست بر لزوم برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌های اقتصادی در منطقه تأکید کردند.

علاوه بر ایران، ترکیه، پاکستان و افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان از اعضای سازمان اکو هستند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو توافق کردند که به طور جمعی با چالش تروریسم مبارزه کنند و به تلاش‌های خود برای همکاری در زمینه‌های تجارت، انرژی و توسعه زیرساخت ها بیفزایند.

در این اجلاس یک روزه ۱۰ کشور عضو اکو، برنامه موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۲۵» را برای گسترش تجارت و سامان اقتصادی بین کشورهای عضو را نهایی کردند و به تصویب رساندند.

محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران اکو که روز چهارشنبه صورت گرفت، گفت: «در این اجلاس می‌خواهیم بر روی ارتباطات بیشتر و پیوندهای تجاری گسترده‌تر بین کشورهایمان تمرکز کنیم تا توسعه را برای مردمان منطقه اکو به ارمغان آوریم.»

وی در مورد تناسب موضوع مورد بحث اجلاس جاری با تحولات منطقه‌ای هم گفت: «کشورهای بیشتری در منطقه ما سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای پروژه های ارتباطی انجام داده اند.»

نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به اینکه کشورهای آسیای مرکزی «مانند پلی ارتباطی در منطقه میان اروپا و آسیا نقش‌آفرینی می‌کنند،‌ اضافه کرد:«خطوط لوله‌ نفت و گاز از میان کوه ها و صحراها بازارهای ما را به یکدیگر متصل می‌کنند و در همین حال شبکه‌های خطآهن منادی تعهد ما برای ارتباط داشتن با یکدیگر بوده‌اند. اما ما می‌توانیم و باید با اشتراک مساعی بیشتر به اهداف بزرگتری دست پیدا کنیم.»

حسن روحانی،‌رئیس جمهوری ایران، نیز در سخنانی گفت: «تا زمانی که امنیت در مخاطره باشد، چشم انداز روشنی برای توسعه و شکوفایی وجود نخواهد داشت.»

او «تروریسم و تفکرات تکفیری» را تهدید مشترکی را فراروی جهانیان دانست و افزود:« هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است.»

اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) پس از بمب‌گذاری‌های انتحاری اخیر در پاکستان که بیش از ۱۲۵ کشته بر جای گذاشت، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

به گزارش رسانه‌های محلی، تمام راه‌های منتهی به محل اجلاس مسدود شده و تمامی ادارات، مدارس و بیشتر واحدهای تجاری تعطیل شده‌ بودند.

مقام‌های دولتی گفته اند که برگزاری این اجلاس نشانه آن است که به ‌‌رغم ناآرامی‌های تروریستی در پاکستان، این کشور را نمی‌توان از صحنه‌های بین‌المللی منزوی کرد.

در سیزدهمین اجلاس سران اکو، ریاست دوره ای این سازمان به طور رسمی از جمهوری آذربایجان به پاکستان به عنوان کشور میزبان منتقل شد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از جمله شرکت‌کنندگان در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام‌آباد بودند.

ایران، ترکیه و پاکستان کشورهای بنیان‌گذار سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند که در سال ۱۳۶۴ خورشیدی تأسیس شد.

XS
SM
MD
LG