لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بازداشت سه روزنامه‌نگار در ایران را محکوم کرد


از چپ به راست: احسان مازندرانی، مراد ثقفی و هنگامه شهیدی.
از چپ به راست: احسان مازندرانی، مراد ثقفی و هنگامه شهیدی.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همراه با عضو وابسته خود، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، در بیانیه مشترکی، ‌بازداشت مراد ثقفی، هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی، سه روزنامه‌نگار در روزهای اخیر را «به شدت» محکوم کرد.

به نوشته سایت این فدراسیون،‌ در این بیانیه با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ماه آمده است که «موج جدید برخورد با روزنامه‌نگاران در ایران آغاز شده و سرکوب رسانه‌ها و دستگیری فعالان رسانه ای رو به افزایش نهاده است.»

پیش از این،‌ گزارش ها حاکی از آن بود که مراد ثقفی،‌ روزنامه‌نگار و مدیر مسئول مجله «گفت‌وگو»‌در روز ۲۵ اسفند سال گذشته در منزل خود بازداشت شده است.

به نوشته این بیانیه، آقای ثقفی تاکنون تنها یک تماس تلفنی با خانواده‌اش داشته و مدت زمان بازداشت وی نامشخص است. ضمن آنکه هنوز دلیل بازداشت وی اعلام نشده است.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، مراد ثقفی در هفته های گذشته سخنرانی ها و نشست‌هایی در مورد مدیریت شهری و نقش شوراها برگزار کرده بود.

همچنین هنگامه شهیدی روز ۱۹ اسفند در شهر مشهد از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه و احسان مازندرانی روز ۲۲ اسفند در مقابل منزلش به دست ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

برخی گزارش ها حاکی از ضرب و شتم آقای مازندرانی به دست بازداشت کنندگانش بوده است.

این گزارش ها تاکنون از سوی مقام های جمهوری اسلامی ایران تایید یا تکذیب نشده است. در این میان، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، دلیل بازداشت احسان مازندرانی را ادامه و اجرای کامل حکم او اعلام کرد. این در حالیست که وکیل مدافع و خانواده احسان مازندرانی گفته اند وی پس از پایان دوره محکومیتش آزاد شده بود.

آقای مازندرانی در آبان سال ۹۴ بازداشت و در ۲۳ بهمن سال جاری از زندان آزاد شده بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود آورده است که این دو روزنامه‌نگار به علت بیماری در وضعیت جسمانی مناسبی به سر نمی‌برند.

در این بیانیه همچنین به بازداشت حدود ۱۰ تن از ادمین‌های کانال‌های خبری و اطلاع رسانی در تلگرام از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه اشاره شده و آمده است:

محل بازداشت و اتهامات این افراد هنوز مشخص نشده و کانال‌های خبری آنان نیز پس از بازداشت تغییر نام پیدا کرده و یا حذف شده است.

پیش از این، در روزهای اخیر و در حالی که نگاه‌ها معطوف به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ۹۶ است گزارش‌هایی از بازداشت شماری از مدیران شبکه‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و حامی دولت حسن روحانی منتشر شد. از جمله شبکه‌های اصلاحات‌نیوز، هواداران روحانی، مجمع اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان نیوز، زنده‌باد اصلاحات، دانشجویان اصلاح‌طلب، و حامیان خاتمی در یزد.

این بازداشت ها انتقاد شدید برخی نمایندگان مجلس همچون محمود صادقی، نماینده تهران، را به دنبال داشت که دولت و قوه قضاییه را به «بی‌تفاوتی»، «پاسخگو نبودن» و «تعدی به حقوق شهروندان»‌ متهم کرده است..

وی همچنین در نامه‌ای به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در واکنش به بازداشت گروهی از مدیران کانال‌های تلگرامی، خواستار عدم ورود این نیروی نظامی به دسته‌بندی‌های سیاسی شد.​

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز خواستار توضیح وزرای دادگستری و اطلاعات شده و هشدار داده‌ است که در صورت عدم پاسخگویی باید استیضاح شوند.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس، هم روز ۲۸ اسفند در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت که برخوردهای اخیر با فعالان رسانه‌ای، ایران را به مسیر امنیتی‌شدن پیش می‌برد و این موضوع با منافع ملی سازگار نیست.

الیاس حضرتی، عبدالکریم حسین‌زاده، بهرام پارسایی و محمدعلی وکیلی، چهار عضو فراکسیون امید مجلس، هم در نامه‌ای مشترک به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران را «شائبه‌برانگیز» خوانده و گفته‌اند فارغ از اینکه چه دستگاه امنیتی این بازداشت‌ها را انجام داده، رییس‌جمهوری ایران باید پاسخگو باشد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود «برخوردهای اخیر علیه آزادی رسانه‌ها در ایران» را همانند زمان اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانست و اشاره کرد که در آن زمان، حکومت ایران «جنگ تمام عیاری را علیه روزنامه‌نگاران به اجرا درآورد، روزنامه‌نگاران زیادی را بازداشت کرد و تعداد زیادی از وب‌سایت را نیز مسدود کرد.»

آنتونی بلانژه، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت که «به شدت، دستگیری همکاران مان در ایران و برخوردهای صورت گرفته با شهروند روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی که دیدگاه‌ها و نظراتشان را منتشر می‌کنند، محکوم می‌کنیم.»
وی با ابراز تاسف از اینکه «این روش حکومت ایران به روشی متداول در آستانه انتخابات‌ها» تبدیل شده است، ‌هدف از آن را متوقف کردن انتشار اطلاعات در عرصه عمومی ارزیابی کرد.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «آزادی بیان، سنگ زیرین هر نظام دموکراتیکی است و روزنامه‌نگاران باید بتوانند بدون ترس و ارعاب فعالیت کنند و شهروندان بتوانند به تمامی اطلاعات و اخبار آزادانه،‌به ویژه پیش از برگزاری انتخابات، دسترسی داشته باشند.»

پیش از این نیز سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۲۳ اسفند در بیانیه ای با اشاره به بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران در آستانه عید نوروز در ایران، «سرکوب و فشار بر روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران زندانی شده بود.

این سازمان می گوید: جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ٥ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

ایران همچنین در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز،‌از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۶۹ قرار دارد.

XS
SM
MD
LG