لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مسکن مهر


محمدرضا امیرکمالی، نماینده ویژه وزیر نیرو در امور مسکن مهر، روز یکشنبه ۲۲ اسفند،‌ اعلام کرد که در نیمه نخست اسفند ماه امسال،‌ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های مسکن مهر در ایران اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای امیرکمالی که در نشست شورای تامین مسکن استان البرز سخن می گفت، افزود: «این اعتبار که ۱۴ اسفند ابلاغ شد، صرف اجرای پروژه های برق رسانی ، آب رسانی و دیگر خدمات خواهد شد.»

وی اضافه کرد که از این میزان اعتبار، ‌۸ هزار میلیارد ریال به وزارت نیرو و دو هزار میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های مسکن مهر در شرایطی صورت گرفته است که نمایندگان مجلس روز ۱۳ دی، لایحه‌ای را تصویب کردند که در صورت تائید آن از سوی شورای نگهبان، احداث مسکن مهر جدید متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، بندی از لایحه برنامه ششم توسعه تصویب شد که بر اساس آن، بانک مسکن موظف است «نسبت به تأمین باقیمانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحدهای جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.»

نمایندگان مجلس در عین حال بندهایی از لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کردند که بر اساس آن باید ماده ۱۸ قانون «ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن» در برنامه ششم توسعه نیز ادامه پیدا کند.

«تأمین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه‌های کم‌درآمد به خانه مناسب» از جمله هدف‌های این قانون اعلام شده و ارائه وام‌های بانکی ارزان قیمت برای مسکن از جمله بندهای آن است.

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. رئیس جمهوری سابق ایران در سال ۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن خواهد شد.

در این میان، مقامات دولت حسن روحانی از جمله وزیر راه و رئیس سازمان محیط زیست و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس بارها از این طرح انتقاد کرده‌اند.

به گفته آنها، «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند» و در محل‌هایی ساخته شده‌اند که «فاقد امکانات زیربنایی است.»

با این حال، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور سال ۹۳ در دیدار هیئت دولت با او گفته بود که «چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز در فروردین ۹۵ گفته بود که دولت با وجود همه مشکلات، «مسکن مهر» را تکمیل می‌کند و تحویل می‌دهد.

مخالفت با مسکن مهر همچنین یکی از دلایل استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در مجالس نهم و دهم بود.

مخالفان این طرح می‌گویند دولت احمدی‌نژاد برای تامین مالی این طرح از بانک مرکزی پول قرض کرد و این کار منجر به چاپ پول بی‌پشتوانه و افزایش تورم شد.

در عین حال،‌ محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، در مرداد ماه گفت که مسکن مهر برای تهران مشکلات زیست‌محیطی به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او با اشاره به مشکلات زیرساختی مسکن مهر در پایتخت ایران افزود: «شبکه فاضلاب برای عمده مسکن‌های مهر پیش‌بینی نشده‌ است و باعث می‌شود، آب‌های آلوده به آب‌های زیرزمینی راه پیدا کند

آقای حیدرزاده همچنین گفت که مسکن مهر مسیرهای حرکت حیات‌وحش را از بین برده است.

در مقابل، موافقان مواردی چون ارزان‌سازی در عين رعايت استانداردهای لازم، ساخت مسکن در تيراژ بالا و پايين آمدن سهم هزينه‌های ثابت در هر متر و خانه‌دار شدن افراد کم درآمد را از جمله مزایای این طرح اعلام کرده‌اند.

به دلیل افزایش سریع قیمت مسکن در سال‌های گذشته، خرید و اجاره خانه یکی از مشکلات افراد کم‌درآمد در ایران است و مقامات دولت و کارشناسان بارها درباره «حاشیه‌نشینی» و« بد مسکنی» هشدار داده‌اند.

از جمله وزیر راه و شهرسازی ایران روز یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴ با اشاره به «بدمسکنی» ۱۸ میلیون ایرانی گفته بود که از این تعداد، «۱۱میلیون نفر در حاشیه شهرها و ۷ میلیون نفر در شهرها و در شرایط بدی زندگی می‌کنند.»

XS
SM
MD
LG