لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

افزایش چشمگیر واردات ایران از اروپا و روسیه


تازه ترین آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران حاکی است که واردات ایران از آسیا طی ۹ ماه سال جاری خورشیدی کاهش یافته و به جای آن، واردات ایران از اروپا، روسیه و برزیل به شدت افزایش یافته است.

آخرین آمار ماهانه سازمان توسعه تجارت ایران حاکی است که ایران در ۹ ماه سال جاری حدود ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته و وارداتش تنها ۵۵ میلیون دلار کمتر از این رقم بوده است.

بر اساس این گزارش، بخش بزرگی (حدود ۲۵ درصد) از صادرات غیرنفتی ایران را میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک)، گازهای خام مایع شده و قیر تشکیل می دهد که جزو صادرات اقلام نفتی خام است، اما ایران این اقلام را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می دهد.

صادرات میعانات گازی ایران در مدت یاد شده با افزایشی تقریبا دو برابری به بیش از ۱۳ میلیون تن رسیده که ارزش آن بیش از ۵ میلیارد دلار است. این نوع نفت خام فوق سبک از میادین گازی تولید می شود.

چین، امارات متحده عربی و عراق بزرگترین مشتریان کالاهای ایرانی بوده اند و در میان کشورهای مقصد صادرات ایران، کره جنوبی خرید کالا از ایران را بیش از ۷ برابر افزایش داده است. کره جنوبی یکی از مشتریان عمده میعانات گازی ایران است.
صادرات مواد معدنی ایران نیز با افزایشی ۴۲ درصدی به نزدیک یک میلیارد دلار رسیده است.

در بخش واردات، عمده کالاهای وارداتی مربوط به محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، ذرت، لوبیای سویا، کنجاله سویا، موز، همچنین قطعات خودرو است که روی همرفته ارزش آنها بیش از ۵.۳ میلیارد دلار دلار بوده است.

ایران همچنین خرید دستگاه های رادار و کمک ناوبری رادیویی را با افزایشی ۷۴ برابری به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار رسانده است. در ۹ ماه سال گذشته ایران کلا کمتر از ۳ میلیون دلار از این نوع کالاها وارد کرده بود.

واردات ایران از اروپا با ۲۵ درصد افزایش به ۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده که کشور آلمان با افزایش ۳۸ درصدی، صادرات خود به ایران را به یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار رسانده است.

چین، امارات متحده عربی و کره جنوبی بزرگترین صادرکننده های کالا به ایران بوده اند، اگرچه صادرات این کشورها به همراه هند به جمهوری اسلامی در ۹ ماه سال جاری بین ۲ تا ۱۴ درصد کاهش یافته است. در این میان، کشورهای روسیه و برزیل نیز صادرات به ایران را ۱۸۳ درصد و ۷۲ درصد افزایش داده و بیش از ۲.۱ میلیارد دلار کالا به ایران فروخته اند.

این گزارش همچنین حاکیست که ۵۹ درصد کالاهای وارداتی ایران از نوع واسطه ای، ۱۹ درصد سرمایه ای و ۱۴ درصد مصرفی بوده است.

XS
SM
MD
LG