لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

سخنان فرمانده کل سپاه در مورد منع دخالت پاسداران در انتخابات


محمد علی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران
محمد علی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران

محمد علی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد: «احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند.»

قرار است دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۶۶ برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ وی افزود: «دستگاه‌های نظارتی در سپاه موظف شده‌اند اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به طور مستمر دنبال گیری و کنترل کرده و با متخلفین بدون اغماض برخورد کنند.»

خبرگزاری مهر اشاره کرد که سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع فرماندهان و مسئولین این نیروی نظامی ابراز شده است اما به زمان و مکان این سخنرانی اشاره نکرد.

پیشتر به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، محمود صادقی، نماینده تهران، روز ۲۵ مهر گفته بود: «متأسفانه در چندین انتخابات اخیر این رهنمود و اصل آشکارا توسط برخی از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی نقض شده است.»

آقای صادقی همچنین با اشاره به اینکه این امر تبدیل به «رویه ثابت» شده، هشدار داده بود: «کسانی که دلسوز انقلاب و نظام هستند به ویژه نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بسیج انقلاب اسلامی نباید در انتخابات ورود کرده و از کاندیداها جانبداری کنند چراکه به کیان نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب می‌زند.»

قبل از آن هم رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، روز ۲۶ مهر با اشاره به «سیاست های کلی انتخابات» که از سوی رهبری جمهوری اسلامی ابلاغ شده بود،‌ گفته بود که نیروهای مسلح پیش از آن هم در انتخابات «دخالت نمی‌کردند» و تنها به کار «تبیین و روشنگری» می‌پرداختند و «بازیگران سیاسی» نباید برای برخی اهداف «حقیر» خود، به «ابهت» نیروهای مسلح «خدشه» وارد کنند.

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، پیش از این، شعار «فراجناحی» بودن و «بی‌طرفی» در انتخابات را «دروغی بزرگ» خوانده بود و پیش از آن نیز گفته‌بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.»

این مقام سپاه پاسداران از اینکه برخی رسانه‌ها تنها دستور رهبر جمهوری اسلامی به نیروهای مسلح ایران مبنی بر پرهیز از وارد شدن به «دسته‌بندی‌های انتخاباتی» را پررنگ کرده‌اند، انتقاد کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۴ مهرماه، سیاست‌های کلی انتخابات را در ۱۸ بند به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد.

در بند ۱۶ این سیاست‌ها، «جانبداری از داوطلبان» از سوی نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ممنوع اعلام شد.

این سخنان در حالی بیان ‌شد که علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، پیش از این، شعار «فراجناحی» بودن و «بی‌طرفی» در انتخابات را «دروغی بزرگ» خوانده بود و پیش از آن نیز گفته‌بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است

در این میان، معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان این نکته که سپاه پاسداران خود را مانند سایر نیروهای مسلح «موظف و مکلف به رعایت قانون می‌داند»، گفته بود که باید میان «فعالیت و دخالت سیاسی با تبیین و روشنگری» تمایز قائل شد.

او افزوده بود که «گاهی امر تبیین و روشنگری از نگاه برخی فعالان سیاسی به عنوان فعالیتی سیاسی تلقی می‌شود؛ این در حالی است که نیروهای مسلح باید... در داخل نیز احزاب و گروه‌ها را به طور دقیق بشناسند تا خدایی نکرده اگر حزبی یا گروهی انحراف پیدا کرد به عنوان چشمان بیدار مجموعه‌ای که حافظ امنیت و موجودیت نظام است وارد میدان شوند.»

به گفته معاون سیاسی سپاه پاسداران، لازمه کار این نیرو این است که احزاب و گروه‌ها را بشناسیم و «وظیفه نظامی و امنیتی ما نیز این‌گونه ایجاب می‌کند.»

سپاه پاسداران و فرماندهان آن بارها انتقادها مبنی بر دخالت این نیرو در انتخابات را رد کرده و آنها را «بی‌پایه و اساس» دانسته‌اند. این در حالیست که برخی از گروه های سیاسی در ایران در گذشته این نیروی نظامی و بسیج مستضعفان را متهم به دخالت در انتخابات کرده اند.

اشاره منتقدین به ویژه در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ مطرح شده است.

علی مطهری، نماينده مجلس شورای اسلامی نیز در گذشته، سپاه پاسداران را متهم کرده بود که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است.

منتقدان حکومت ایران فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که در سال ۹۳ منتشر شد را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند.»

XS
SM
MD
LG