لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

دلایل ممنوعیت تظاهرات در خوزستان؛ «جلوگیری از سوءاستفاده‌ سیاسی و امنیتی»


فرماندهی انتظامی خوزستان روز جمعه هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.
فرماندهی انتظامی خوزستان روز جمعه هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

علی قاسمپور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان، درباره اعلام ممنوعیت برگزاری تجمع‌های اعتراضی در این استان گفت که علت صدور بیانیه این نیرو «جلوگیری از سوءاستفاده‌های سیاسی و امنیتی، جلوگیری از ایجاد ترافیک و اخلال در مراجعات مردم به بیمارستان نزدیک استانداری و مختل نشدن تردد خودروها و مردم» بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ این مقام نیروی انتظامی روز دوشنبه دوم اسفند گفت که «امکان سوءاستفاده از این تجمع‌ها برای برخی وجود داشت و از سوی دیگر واقعا نهادها و ادارات در رابطه با مشکلاتی که در تجمع‌های روز گذشته مورد اعتراض قرار می‌گرفت، در حال فعالیت هستند تا از تکرار این مشکلات جلوگیری و این مشکلات حل شوند».

فرماندهی انتظامی خوزستان روز جمعه ۲۹ بهمن هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود که هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیرقانونی بوده و با مسببان، متولیان و برپا کنندگان آن به عنوان ناقضان قانون برخورد خواهد شد.

«اهواز شهر ماست،هوای پاک حق ماست»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00

اقدام نیروی انتظامی استان خوزستان در شرایطی انجام شده که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، «تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

پیشتر به نوشته ایسنا،‌ علی ساری،‌ نماینده مجلس از اهواز، ‌با انتقاد از عملکرد دولت روحانی، به تجمع های اخیر مردم اهواز به انتقال آب، پدیده ریزگردها و قطع سراسری برق اشاره کرد و گفت: «همه اذعان دارند این تجمعات این‌گونه نبود که از طرف عده‌ای ساماندهی شده باشد بلکه مردم به صورت خودجوش تجمع می‌کردند».

این نماینده مجلس افزود: «این اعتراضات حق مردم است زیرا آب ندارند، برق ندارند و سلامتی آنها نیز مورد تهدید قرار گرفته است. در جنگ هم مردم ما چنین مشکلات و وضعیتی را نداشتند بنابراین اعتراض مردم حق آنها است».

در پی قطع آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دستکم پنج بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چند بار باعث قطعی آب در شهرهای استان خوزستان شده، و پیش از آن روز هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

خامنه‌ای: حوادث خوزستان دل انسان را می‌خراشد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه دوم اسفند، با اعلام اینکه حوادث روزهای اخیر در خوزستان «دل انسان را می‌خراشد»، رسیدگی به این وضعیت را وظیفه مسئولان دانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با اشاره به وضعیت کنونی استان خوزستان و نیز قطع آب و برق و وسایل ارتباطی در هوای سرد در برخی دیگر از نقاط ایران افزود: «‌مسئولان وظیفه دارند که به این مشکلات رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند».

او همچنین کمک به مردم سیل‌زده در مناطق جنوب ایران را، وظیفه و کاری لازم دانست.

در روزهای اخیر، ‌همزمان با بحران ریزگردها در استان خوزستان،‌ بخشی از مناطق ایران شاهد بارش سنگین برف و باران و نیز سیل بوده که خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.

یک روز قبل از سخنان رهبر ایران، معصومه ابتکار، ‌رییس سازمان حفاظت محیط زیست،‌ گفته بود که «عملیات زمینی در ارتباط با کاشت نهال در ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی در خوزستان» آغاز شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از «برخی که به ‌جای حل مسئله ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند»، اضافه کرد: «درست است که برخی مسائل به چاره‌اندیشی‌های بلندمدت احتیاج دارد اما این حرف که وضعیت فعلی نتیجه به فکر نبودن گذشتگان است، کافی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند و چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره ما خواهند کرد که چرا برای علاج مشکل مردم کاری انجام نشد.»

در همین ارتباط به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری، نایب رییس مجلس، روز دوشنبه از دولت خواست برای حل بحران‌های طبیعی در کشور از جمله وضعیت خوزستان، لایحه دوفوریتی برای برداشت از صندوق توسعه ملی بیاورد.

آقای مطهری گفت: «اگر دولت احساس می‌کند به بودجه کلان نیاز دارد،‌ لایجه دو فوریتی به مجلس بفرستد تا از صندوق توسعه ملی برداشت شود تا طرح اساسی اجرا شود که در سال‌های آینده مواجه با این حوادث ناگوار نباشیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی همچنین با دفاع از اقدامات دولت حسن روحانی افزود: «دولت برخی اقدامات را برای حل مشکلات خوزستان انجام داده و تدابیری برای کاشت نهال در زمین‌های منشاء گرد و غبار صورت گرفته است».

به گزارش ایسنا، عباس پاپی‌زاده، نماینده مجلس از دزفول، هم با اشاره به مشکلات مردم استان خوزستان گفت: «اگر کسی به فکر سلامت مردم نیست حداقل به فکر درآمدهای نفتی خوزستان باشد» و افزود: «قطع برق در خوزستان ۸۰۰ هزار بشکه در روز درآمد نفتی را از ما می‌گیرد و این در شرایطی که کشور به شدت نیازمند منابع است، خطرناک است».

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به منشاء ‌ریزگردهای استان خوزستان گفت: «انتقال آب از سرشاخه‌های دز و از بین رفتن مراتع سرسبز خوزستان و خشکی اطراف پل شریفیه به دلیل سوء مدیریت در توزیع منابع آبی منشاء ریزگردها است و نه بهانه‌های غیر قابل قبول در مورد داعش و عراق و کشورهای همسایه».

پاپی‌زاده همچنین با انتقاد از عملکرد دولت اشاره کرد: «هر سال که مجلس بودجه‌ای برای کنترل ریزگردها در نظر می‌گرفت دولت آن را حذف می‌کرد».

راضی نوری، نماینده مجلس از شوش، نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که «حدود ۹۰ درصد ریزگردها دارای منشاء داخلی است و انتظار می‌رود مسئولان، کانون‌های تولید ریزگردهای داخلی را مهار کنند».

وی خواستار «رهاسازی آب به تالاب‌های خشک شده و جلوگیری از سدسازی‌های غیرکارشناسانه»‌ برای حل مشکل ریزگردها شد و افزود: «نهال‌کاری و مالچ‌پاشی ممکن است به صورت موقت بتواند مشکل ریزگردها را درمان کند ولی راه حل اصلی و اساسی این است که آب در تالاب‌ها رهاسازی شود».

رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه با انتقاد از «تلاش عده‌ای که به توصیف او، عامداً سعی دارند دولت را نسبت به آن بی‌تفاوت جلوه دهند» در مورد طرح‌های انتقال آب گفت که «هیچ طرحی بدون داشتن ارزیابی زیست‌محیطی اجرایی نشده است».

وی با اشاره به تونل سبزکوه به چغاخور افزود: «با فشارهای زیاد و درگیری‌های شدیدی که ایجاد کرده بودند اجازه فعالیت به این پروژه را ندادیم و پروژه متوقف شد تا زمانی که مجوز دریافت نکنند قابلیت اجرا ندارند».

با این حال، ‌خانم ابتکار به انتقال آب رودخانه کارون که اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی را به همراه داشته است،‌ اشاره نکرد.

به گفته منتقدان دولت، ‌انتقال آب رودخانه کارون در سال‌های گذشته نتایج زیان‌باری برای کشاورزی و آب اشامیدنی مردم استان خوزستان به بار آورده است.

به نوشته ایسنا،‌ راضی نوری، نماینده مجلس از شوش، از اینکه «‌دولت بالاخره به این فکر افتاده است که مسکن‌های قبلی که برای حل مشکلات می‌دادند، اثر آن‌چنانی ندارد» استقبال کرد و گفت: «استان خوزستان تقریبا کل درآمد ایران را با توجه به تولید نفت تامین می‌کند و در کشاورزی نیز قطب نخست کشور است و اگر خوزستان مشکل پیدا کند، ‌کل کشور با مشکل مواجه خواهد شد».

در گذشته نیز انتقادهایی متوجه دولت‌های ایران پس از جنگ هشت ساله عراق و ایران شده است مبنی بر اینکه به مشکلات استان خوزستان و ساکنان آن توجه نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG