لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

برنامه سال ۹۶ پلیس: مقابله با قاچاق و برخورد با معتادان و مجرمان مسلح


حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز یکشنبه ۲۹ اسفند، اولویت‌های این نیرو در سال ۱۳۹۶ را مقابله با «قاچاق» و «مواد مخدر» و برخورد با «معتادان متجاهر» و «مجرمان خشن و مسلح» اعلام کرد و گفت که ۳۰۰ هزار پلیس در تعطیلات نوروز فعال خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین اشتری با اعلام این مطلب در رزمایش نوروزی پلیس تهران که در میدان آزادی برگزار شد٬ از قوه قضائیه خواست «اشد مجازات» را برای «مجرمان خشن» در نظر بگیرد.

او در عین حال گفت: پلیس «قاطعانه با خاطیان و کسانی که از اجرای قانون سرباز زنند برخورد خواهد کرد.»

بر اساس گزارش رسانه ها، قاچاق کالا و مواد مخدر٬ سرقت مسلحانه٬ نزاع و درگیری در صدر جرایم اجتماعی و اقتصادی در ایران قرار دارند.

نهاد‌های اطلاعاتی٬ امنیتی٬ انتظامی و قضایی سال‌هاست که گزارش‌های متعددی از افزایش این جرایم در ایران اعلام می‌کنند و از ضرورت کاهش این جرایم سخن می‌گویند.

به گفته محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان جرم‌خیزترین استان‌های ایران در سال ۹۵ بوده‌اند.

وی «مهاجرپذیری»، «بافت و فراوانی جمعیت» و «وضعیت معیشتی» را به عنوان عوامل اصلی مؤثر در افزایش و کاهش جرم در ایران اعلام کرده است.

نتایج یک تحقیق منتشرشده از سوی پلیس همچنین نشان می‌دهد میزان جرایم خشن در ایران رشدی «جهشی» داشته است و رابطه مستقیمی میان این افزایش و فقر و بیکاری و نابرابری وجود دارد.

حسین قنبرنژاد، نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه، در سال ۱۳۹۴ از افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی «تجاوز به عنف» در سال ۹۳، نسبت به سال ۱۳۸۹ خبر داده بود.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، با اعلام اینکه «برخورد اخلاقی در راس منشور فعالیت پلیس قرار گرفته است»٬ افزود: اما «می‌دانیم در برخی موارد هم برخوردهایی رخ داده که درست نبوده است.»

در گذشته گزارش هایی در مورد برخورد خشن و خارج از چهارچوب قانون از سوی پلیس انتشار یافته است. از جمله خبرگزاری تسنیم روز چهارم اسفند ماه از «رفتار خودسرانه دو مأمور پلیس پایتخت در برخورد با دو کارگر یک مجتمع تجاری»‌خبر داد.

در این ارتباط،‌فرمانده نیروی انتظامی گفت که «شهروندان بدانند که این تعداد خیلی کم است و به چشم نمی‌آید.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که نیروی انتظامی در تعطیلات نوروزی با جرایم، برخورد‌های قاطعی خواهد داشت.

آنطور که حسین اشتری اعلام کرده است، ۳۰۰ هزار پلیس «در طرح نوروز وظیفه خدمت‌ رسانی به مردم را برعهده» خواهند داشت.

تعطیلات نوروزی در ایران به طور غیررسمی از روز یکشنبه آغاز شده است و تا ۱۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG