لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

انتقال طاهره ریاحی، روزنامه نگار زندانی، به بند زنان اوین


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خبر داد که طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار بازداشت شده، پس از حدود دو ماه زندان انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

خانم ریاحی، دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری «برنا» و خبرنگار روزنامه‌های «شرق» و «مردم امروز» روز هفتم دی ماه در منزل به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اعلام اینکه پیش از این، نسبت به وضعیت سلامت طاهره ریاحی ابراز نگرانی کرده بود، ‌نوشت: «براساس گزارش‌ها، او در زندان دچار مشکلات عصبی شدیدی شده به طوری که هر روز در سلول دچار تشنج شده و دهانش کف می‌کرد.»

به گفته این فدراسیون، ظاهرا اتهام او تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. به طور معمول، روزنامه نگاران و فعالان صنفی و سیاسی در ایران با اتهام های مشابه بازداشت و زندانی می شوند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پیش از این نیز بازداشت‌ روزنامه‌نگاران در ایران و برخورد با آنان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری این روزنامه‌نگاران شده بود.

این تشکل بین‌المللی روز ۲۳ اسفند نیز بازداشت هنگامه شهیدی و دستگیری مجدد احسان مازندرانی را به شدت محکوم کرد و نسبت به ضرب و شتم عیسی سحرخیز در بیمارستان در حالی که به تازگی اعتصاب غذای خود را پایان داده بود، اعتراض کرد.

قبل از آن،‌ مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار، در توئیتر خود نوشته بود که ماموران به بهانه تفتیش به اتاق پدرش در بیمارستان رفته و ضمن کتک زدن، این روزنامه‌نگار، او را به مرگ و بریدن سر تهدید کرده‌اند.

این خبر تاکنون از سوی منبع دیگری تایید یا تکذیب نشده است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

عیسی سحرخیز در شهریور ماه سال جاری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ۲۱ ماه زندان محکوم شد. پیش از آن، او در دادگاه بدوی به دو سال زندان به خاطر «توهین به رهبری» و یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG