لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

نامه «کمپین بودجه عادلانه»‌ با ۱۴۰ هزار امضا به مجلس تحویل داده شد


در کمپین بودجه عادلانه، ۱۱۰ هزار امضا به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس جمع آوری شده است.
در کمپین بودجه عادلانه، ۱۱۰ هزار امضا به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس جمع آوری شده است.

محمد حبیبی،‌ عضو کانون صنفی معلمان، روز دوشنبه نهم اسفند، اعلام کرد که نامه اعتراض به بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش با ۱۴۰ هزار امضا به نمایندگان کمیسیون آموزش، کمیسیون تلفیق و هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای حبیبی با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار امضا از سوی فرهنگیان به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس جمع آوری شده است،‌ افزود که این امضاها روز یکشنبه هشتم اسفند تحویل داده شدند.

این فعال صنفی معلمان گفت که این امضاها از سوی «کمپین بودجه عادلانه برای افزایش دستمزد معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» که سه هفته پیش آغاز به کار کرد، ‌جمع آوری شدند.

این کمپین در روزهای اخیر با فعالیت در یک صفحه تلگرام اقدام به خبر رسانی در این مورد کرد.

در نامه این کمپین از مجلس خواسته شده است که در بودجه پیشنهادی سال آینده وزارت آموزش و پرورش ارائه شده از سوی دولت، تجدید نظر کند.

خبر این کمپین در خبرگزاری دولتی ایرنا بازتاب یافته بود.

بر اساس گزارش ها،‌ شماری از تشکل های صنفی معلمان در این مدت حمایت خود را کمپین بودجه عادلانه برای افزایش دستمزد معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس اعلام کرده بودند.

به نوشته ایلنا، ‌محمد حبیبی اشاره کرد که بودجه سال آینده که از سوی دولت مصوب شده و به مجلس فرستاده شده است، برای مشکلات معیشتی معلمان، آموزشی و کمبود امکانات به خصوص در مناطق محروم کارساز نیست.

او گفت که نمایندگان مجلس معتقدند که بودجه آموزش و پرورش کم است و آنها نیز به دولت اعتراض کرده اند و افزود: «نمایندگان معتقد بودند در این بودجه امکان تغییر ماهوی وجود ندارد و این دولت است که باید از طریق لایحه‌ای جدید، بودجه را افزایش دهد.»

این فعال حقوق صنفی معلمان اضافه کرد:« ما گفتیم که نمایندگان مجلس هم می‌توانند از طریق لایحه اقدام به افزایش بودجه کنند، اما آنها پاسخ دادند که احتمالا دولت مخالفت می‌کند و شورای نگهبان نیز با توجه به مخالفت دولت و بار مالی که به دنبال خواهد داشت، مخالفت خواهد کرد. برخی از اعضای اصلاح‌طلب مجلس هم موافق بودند که این بودجه کم است و ما این را به دولت گفته‌ایم.»

وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش می‌گوید ۹۸ درصد بودجه فقط حقوق پرسنل است، گفت: «با این شرایط بحث‌هایی نظیر اعتبار مربوط به سرانه مدارس و امکانات و غیره عملا به محاق می‌رود. آقایان پزشکیان و خجسته تاکید کردند که نمایندگان در این باره اتفاق نظر دارند و در حال پیگیری هستند؛ البته در نهایت دولت باید اقدام به آوردن لایحه جدید کند.»

این فعال صنفی با اشاره به اینکه برای رتبه بندی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان برای سال آینده اعتباری در لایحه دولت در نظر گرفته نشده است، افزود:‌ نمایندگان گفتند که در حال صحبت هستیم تا حتی الامکان پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۴-۹۵ پرداخت شود.

پیشتر به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ محمد حبیبی گفته بود که محتوای نامه کمپین به کمبود بودجه ارسالی دولت به مجلس برای وزارت آموزش و پرورش اشاره می کند و تاکید دارد که حداقل حقوق پایه برای هر معلم مبلغ ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شود.

به گفته او، «با توجه به اینکه متوسط خط فقر حدود ۴۰ میلیون ریال و متوسط درآمد در سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیون ریال اعلام شده است، با این شرایط اکثر فرهنگیان شاغل و بازنشسته زیرخط فقر محسوب می شوند.»

این فعال صنفی معلمان در عین حال گفته بود که نامه کمپین به موضوع کیفیت آموزشی و پایین بودن امکانات در مدارس نیز پرداخته و اشاره کرده است که بودجه کنونی وزارت آموزش و پرورش صرفا به پرداخت حقوق کارکنان محدود می شود و عملا بودجه ای برای کیفیت بخشی مدارس باقی نمی ماند.

انتقادها از وضعیت رفاهی معلمان در ایران در شرایطی مطرح شده است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، از تشکیل کارگروه معیشت معلمان با هدف بهبود بخشیدن به برخی از مسائل رفاهی و درمانی این قشر خبر داده است.

پیش از این،‌ کانون صنفی معلمان تهران با صدور بیانیه ای درباره بودجه پیشنهادی سال آینده وزارت آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس خواسته بود به گفته این تشکل، «چشم بر کاستی ها و کمبودهای مالی فراوان آموزش و پرورش نبندند.»

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده بود: «سهم اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه سال آینده، حدود ۳۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال است که نشان می دهد سهم آموزش و پرورش از کل بودجه عمومی دولت کمتر از ۱۰ درصد است؛ در حالی که دست کم باید حدود ۱۵ درصد باشد.»

کانون صنفی معلمان تهران اشاره کرده بود که سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال آینده، نسبت به سال های ۹۴ و ۹۵ کاهش داشته است و این موضوع، «تداوم نگاهی را نشان می دهد که برای آموزش و پرورش هیچ اولویتی را در سیاست گذاری های کلان کشور قایل نیست.»

در این بیانیه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در سال ۹۲ با بیش از هشت هزار میلیارد تومان، در سال ۹۳ با بیش از چهارهزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ با حدود پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده، آمده است: «وضعیت آموزش و پرورش، هم از نظر کمی و هم از نظرکیفی هرسال به صورت اسف بارتری نسبت به سال گذشته، تنزل می یابد.»

کانون صنفی معلمان تهران با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده آموزش و پرورش، از ردیف جداگانه برای سرانه دانش آموزی خبری نیست، اضافه کرده بود که در سال گذشته بودجه این بخش ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

به نوشته ایرنا در این بیانیه آمده بود: در حالی که بیش از ۳۵ درصد مدارس ایران تخریبی بوده و یا نیاز به بازسازی های بنیادین دارند و ۳۵ درصد از آنها هم عمری بالا داشته و در اولویت های دوم برای بازسازی قرار می گیرند، بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با کاهش ۱۰ درصدی رو به رو شده است.

کانون صنفی معلمان تهران همچنین به مسایل صنفی فرهنگیان اشاره کرده و نوشته بود که در لایحه سال ۹۶، بودجه ای برای اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان دیده نشده است در حالی که فرهنگیان انتظار اجرای آن را دارند.

این تشکل صنفی همچنین از تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در دولت و حاکمیت بویژه نمایندگان مجلس خواسته بود درصدد تغییراتی اثرگذار به سود بودجه نهادی برآیند که در آینده ایران نقشی بی چون و چرا دارد.

XS
SM
MD
LG