لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

وزارت اطلاعات، ادمین های «گارد جاویدان» را دستگیر کرد


وزارت اطلاعات ایران روز پنجشنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که «سرشبکه‌ها و ادمین‌های» یک «شبکه‌ از کانال‌های تلگرامی» به نام «گارد جاویدان»، که به گفته این نهاد، «وابسته به جریان ضد انقلاب » بوده اند را دستگیر و تعدادی از «اعضا و مرتبطین» این شبکه را احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت اطلاعات گفت که «مجموعه‌ای از کانال‌های تلگرامی» که به این نهاد « وابسته به جریان ضد انقلاب» بودند و « قصد نفوذ و شبکه‌سازی» ‌در داخل ایران را داشتند،« تحت ضربه اطلاعاتی قرار گرفتند.»

دراین اطلاعیه اعلام شده است که کانال« محوری» این شبکه در تلگرام، «گارد جاویدان» نام داشت و« در زیر مجموعه این کانال تلگرامی به تعداد استان‌های کشور، گروه‌های تلگرامی ساخته شده بودند.»

وزارت اطلاعات همچنین بدون اشاره به جزییات خبر داد که «سرشبکه‌ها و ادمین‌های» این کانال های تلگرامی دستگیر و « بعد از شناسایی همه اعضا و مرتبطین» این شبکه، برخی از آنها «برای توجیه و ارشاد احضار شده‌اند.»

دراین گزارش به تعداد افراد بازداشتی و احضار شده اشاره ای نشده است.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام نکرد که افراد دستگیر شده به کدام یک از گروه های سیاسی در خارج از ایران گرایش داشته اند.

نهادهای امیتی در ایران برای همه گروه های مخالف جمهوری اسلامی عنوان « ضد انقلاب» را به کار می برند.

درهمین حال، وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، فیلمی را منتشر کرد که به گفته این وب سایت، «اعترافات» ادمین کانال تلگرامی «گارد جاویدان» است.

وی دراین فیلم اعلام می کند که این کانال در استان های ایران زیرمجموعه هایی داشته است. دراین فیلم به گرایش های سیاسی این گروه اشاره ای نمی شود.

پیش از این، گروه های حقوق بشری و همچنین برخی از زندانیان سیاسی اعلام کرده اند که اعترافات اجباری زندانیان سیاسی غیر قابل استناد است، چرا که این فیلم های اعترافات پس از تحت فشار قرار دادن زندانیان و یا دادن وعده هایی مبنی بر آزادی، از آنان ضبط می شود.

شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» یکی از پرکاربرد‌ترین شبکه‌ها در ایران است و به گفته مقام‌های مسئول، میلیون‌ها تن از آن استفاده می‌کنند.

مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مسدود کردن «تلگرام» کرده اند، اما برخی از آنان از جمله کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، گفته اند که در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه «چندین بار تصمیم بر این بود» که اینستاگرام فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف کرد و وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ هوشمند این شبکه اقداماتی را انجام داد.

مقامات قوه قضاییه و سپاه پاسداران در ماه های گذشته از دستگیری صدها تن به دلیل فعالیت در حوزه «مدلینگ» در فضای مجازی خبر داده اند.

در همین حال، به گفته حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ، تنها در هشت ‌ماه اول سال ۹۵، ۱۲۰۰ تن در تهران به اتهام «جرم در فضای مجازی» دستگیر شده‌اند.

رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ۲۹ دی، از بسته شدن بیش از ۱۶۰ هزار «کانال فساد» در فضای مجازی خبر داده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز روز ۱۸ آذر اعلام کرده بود که پلیس فتا، مدیران چندین کانال پرطرفدار تلگرامی را احضار و بازجویی کرده، این کانال‌ها را «هک» و از دسترس خارج کرده است.

XS
SM
MD
LG