لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

برخی پروژه های احیای دریاچه ارومیه با مشکل بودجه مواجه شده‌اند


مدیر دفتر برنامه‌ ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه روز دوشنبه ۱۷ آبان با اشاره به «مشکل تخصیص بودجه» برای ستاد احیای این دریاچه، گفت که برخی پروژه ها با مشکل بودجه مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسعود تجریشی در مورد مقایسه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه با مدت مشابه در سال گذشته گفت: «حجم آب نسبت به سال گذشته دوبرابر بیشتر شده است، به لحاظ سطح نیز ۵۰ درصد افزایش داشته‌ایم و تراز آب هم ۴۰ سانتی‌متر بیشتر شده‌‌است، اما وضعیت خیلی امیدوارکننده نیست».

پیشتر وزارت نیرو در اول مهر ماه اعلام کرده بود که بیشترین میزان تغییرات مثبت بارندگی در مقایسه با درازمدت در شش حوضه آبریز ایران مربوط به حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده که در سال آبی نسبت به دوره درازمدت، با ۲۳ درصد افزایش بارندگی همراه بوده است.

سال آبی، دوره زمانی اول مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال آینده را در برمی‌گیرد که میزان بارندگی در این دوره زمانی برای یک منطقه خاص، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

در این ارتباط، عیسی کلانتری، دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه، در شهریور ماه در گفت ‌وگو با ایلنا اعلام کرد: دریاچه ارومیه که دو سال پیش حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت، اکنون ۲.۴ میلیارد متر مکعب آب دارد.

او همچنین افزود که وسعت دریاچه ارومیه نیز که دو سال پیش کمتر از یک هزار کیلومتر مربع بود اکنون به ۲۲۰۰ کیلومتر مربع رسیده و شوری آب نیز از ۵۱ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است.

در این میان، به نوشته ایلنا، مدیر دفتر برنامه‌ ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه قرار است از مهرماه امسال تا شهریور سال آینده ۴۰ سانتی‌متر به تراز آب دریاچه اضافه شود، افزود: «این مساله در گرو اجرایی شدن برخی پروژه‌ها و تامین بودجه است، اما با توجه به شرایط اقتصادی دولت مجبور شده‌ایم؛ سال گذشته، بودجه ستاد احیا دریاچه ارومیه را در سه مرحله کاهش دهیم و به ۱۷۰۰ میلیارد تومان برسانیم.»

مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان بودجه باید از سه منبع مالی تامین شود.

او افزود: «صندوق توسعه ملی حدود ۳۴۰ میلیارد تومان از این بودجه را تامین می‌کند و در مورد آن با مشکل روبرو نیستیم. بخش بعدی، بودجه سنواتی دستگاه‌های اجرایی است که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است و در تامین آن نیز مشکلی وجود ندارد.»

این مقام دولتی اما گفت که حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه قرار بود از محل قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور تأمین شود که «مجبور شدیم تعدادی از پروژه‌های مان را در این مرحله حذف کنیم و پروژه‌هایی که نیاز به زمان و مبالغ کمتری نیاز دارند و از اثربخشی بیشتری برخوردار هستند را به عنوان اولویت اول برای تخصیص قرار دهیم که متاسفانه تاکنون هیچ منبع مالی از این بخش تزریق نشده است.»

آقای تجریشی در مورد پروژهایی که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه دچار مشکل شده‌اند، گفت: «برخی از این پروژه‌ها برای ما بسیار حساس هستند. برای نمونه نیاز به کاشت گیاه قره‌داغ به وسعت بسیار زیاد داشتیم که این کار خود نیاز به آبیاری داشت. در فصل تابستان، سازمان جنگل‌ها و مراتع در این زمینه با ما همکاری کرد، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم هیچ پولی را به این سازمان بدهیم که آنها هزینه پیمانکاران را پرداخت کنند.»

او اضافه کرد که «برخی پروژه‌ها نیز مانند کنترل غبار هنوز هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها نشده است، پروژه‌های لایروبی هم هنوز به اتمام نرسیده‌اند.»

بر اساس این گزارش، پروژه‌های کوچک مانند اندازه‌گیری آب و کنترل سردهنه‌ها که کنترل برداشت در فصل زمستان به آن وابسته است و اندازه‌گیری آب برای فرستادن آن در تابستان به مزارع، عملیاتی نشده‌اند.

پیش از این، مدیر دفتربرنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه روز ۱۴ شهریور ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر، بزرگترین دغدغه این ستاد را تامین منابع مالی در زمان مورد نیاز اعلام کرده بود.

به گفته کارشناسان، خشکی دریاچه ارومیه زندگی میلیون‌ها تن را در معرض خطر قرار داده است.

مسعود تجریشی روز پنجم آبان ماه در مورد عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه به خبرگزاری مهر گفته بود: برداشت بیش از حد مجاز از آب های تجدید پذیر، توزیع نامتوازن کشاورزی و شرایط اقلیمی در کنار هم این دریاچه را خشک کردند.

مسئولان آذربایجان غربی پیشتر گفته اند که بر اساس نظرسنجی‌ها، مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.

XS
SM
MD
LG