لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

ظریف: نتانیاهو،‌ تاریخ و تورات را تحریف می کند


محمد جواد ظریف در توئیتی نتانیاهو را متهم به تحریف تورات کرده است
محمد جواد ظریف در توئیتی نتانیاهو را متهم به تحریف تورات کرده است

محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، شامگاه یکشنبه ۲۲ اسفند، به آخرین سخنان نخست وزیر اسرائیل که به کودکان اسرائیلی گفته بود: «ایران امروز، وارث حاکمان توطئه گر در طول تاریخ، می خواهد مانند زمان هخامنشی، یهودیان را بکشد» پاسخ داد.

آقای ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «ایرانیان در طول تاریخ، سه بار یهودیان را از نابودی نجات دادند» وآقای نتانیاهو را متهم کرد «تاریخ و تورات را تحریف می کند.»

بر اساس فیلم هایی که رسانه های اسرائیل منتشر کردند، بنیامین نتانیاهو به کودکان یهودی گفت که ایران در طول تاریخ، به توصیف وی، خواسته است یهودیان را به قتل برساند.

نخست وزیر اسرائیل که برای نیایش عید «پوریم» به یک کنیسا رفته بود،‌ از کودکانی که به خاطر این عید لباس بالماسکه به تن داشتند، پرسیده بود: «می دانید پوریم برای جشن رهایی یهودیان از کشته شدن در سرزمین پارس است؟ ولی آنها (حاکمان تاریخ ایران) نتیجه عکس گرفتند و حالا هم همینطور است.»

وی پیش از آن نیز در جریان سفر به مسکو، هنگامی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، عید پوریم را به او تبریک گفت، پاسخ داد:« ۲۵۰۰ سال پیش کسانی در سرزمین پارس درصدد نابودی یهودیان بودند و امروز نیز ایران به عنوان وارث سرزمین پارس قصد خود را به طرزی غیر قابل باور و آشکارا بر بدنه موشک های‌شان می‌نویسد.»

اشاره نخست وزیر اسرائیل به نوشته ها علیه این کشور بر روی موشک های آزمایش شده ایران بود.

در عین حال،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها اسرائیل را تهدید به نابودی کرده‌اند.

در سال های گذشته، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را شدیداً محکوم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین در پاسخ به این سخنان بنیامین نتانیاهو گفت: «اینها مربوط به ۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده؛ بیایید در مورد حال حاضر حرف بزنیم.»

محمد جواد ظریف در توییتر خود نوشت: نتانیاهو «عادتش این است» که «به منظور فروش دروغ های نژاد پرستانه علیه آحاد یک ملت که سه بار در تاریخ، یهودیان را نجات داده است، متوسل به تاریخ قلابی و تحریک تورات می شود.»

وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد که کوروش و خشایار اول «نجات دهنده یهودیان» بودند و در جنگ جهانی دوم نیز «زمانی که یهودیان در اروپا قتل عام می شدند، ایرانیان با کمال میل به آنان پناه دادند.»

وی از «تعصب و نژاد پرستی» که علیه آحاد یک ملت که سه بار در تاریخش یهودیان را نجات داده است،‌ ابراز تاسف کرد.

بر اساس متون تورات، کوروش،‌ نخستین پادشاه هخامنشی، یهودیان را که از سرزمین پدری خود، اسرائیل، رانده شده و در تبعید در سرزمین بابِل زندگی می کردند، بر اساس منشور آزادی، با کاروان هایی امن به اورشلیم فرستاد و گنجینه به غارت رفته یهودیان را نیز به آنها پس داد تا بتوانند بیت المقدس یهود ویران شده خود را بازسازی کنند.

روایت نجات یهودیان سرزمین پارس در زمان خشایار شاه اول که شهبانوی او ملکه استر، یهودی بود، از توطئه کشته شدن به دست هامان، صدراعظم وقت دربار، در «تومار استر» یهودیان ذکر شده است. جشن پوریم برای یادآوری این مناسبت برگزار می شود.

در جنگ جهانی دوم، زمانی که یهودیان بسیاری در سرزمین های اروپایی کشته می شدند، شماری از آنها به ایران رفتند.

همچنین در آن هنگام،‌ عبدالحسین سرداری، دیپلمات وقت دولت شاهنشاهی ایران در پاریس، به شماری از یهودیان فرانسه در زمان حکومت ویشی، ضمن گرفتن موافقت نازی ها، گذرنامه ایرانی داد تا با آن نجات یابند.

سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته، ادامه تلاش های او برای تشکیل جبهه بین المللی تازه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

XS
SM
MD
LG