لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

ظریف: در رفتار مقام های سعودی «رفتار مثبتی» نمی بینیم


محمد جواد ظریف: برخی کشورهای همسایه دچار توهم هستند
محمد جواد ظریف: برخی کشورهای همسایه دچار توهم هستند

محمد جواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه ایران، گفت که تهران در رفتار سیاسی مقام های سعودی «رفتار مثبتی» را نمی بیند و «کماکان آنها با سیاست‌ها و مواضع شان به تنش‌ها در منطقه دامن می زنند.»

آقای ظریف با اعلام این مطلب در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا که روز یکشنبه ۱۵ اسفند منتشر شد،‌ با انتقاد از مقام های عربستان سعودی که از شرایط کنونی برای گفت‌وگو و تعامل استفاده نکرده اند، ‌افزود: برخی از کشورهای همسایه، «دارای توهماتی هستند و فکرمی کنند که امکان احیای نفوذ و سلطه گذشته‌های دور در منطقه فراهم است، در حالی که در دوران جدید، منطقه و فضای بین‌المللی سلطه را برنمی‌تابند و کسانی که به دنبال احیای سلطه‌گری گذشته هستند، اشتباه می‌کنند.»

او با اشاره به این موضوع که «برخی کشورهای همسایه دچار توهم هستند»‌ اضافه کرد:«معتقدم به زودی همسایگان ما به این نتیجه می‌رسند که اینگونه سیاست‌ها و فشارها علیه تهران نتیجه ای نخواهد داشت و بهترین راه، گفت‌وگو با ایران است.»

سخنان آقای ظریف در حالی بیان می شود که دولت بحرین می‌گوید ۲۵ نفر را در ارتباط با آن‌چه «عضویت در گروه تروریستی مورد حمایت ایران» نامیده، بازداشت کرده‌است.

وزیر امور خارجه ایران در مورد دلیل خوش بینی اش گفت که «خطر مشترک افراطی‌گری و تروریسم موجود در منطقه، در آینده بیشتر دامن کسانی را خواهد گرفت که در ایجاد و توسعه این گروه های تروریستی نقش داشته‌اند و از آنها حمایت های مالی، سیاسی و تسلیحاتی کرده اند.»

این سخنان در شرایطی ابراز شدند که ایران از سوی شماری از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی متهم به دخالت در امور عراق، سوریه و یمن است. در مقابل، تهران ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی این کشورها می کند. هر دو کشور، اتهام های یکدیگر در این مورد را رد کرده اند.

تهران همچنین از سوی برخی از کشورهای منطقه و جهان متهم به حمایت از گروه های تروریستی در منطقه است. اما مقام های جمهوری اسلامی ایران می گویند از «جنبش های آزادی بخش» حمایت می کنند.

محمد جواد ظریف گفت: «کشورهای منطقه به این نتیجه خواهند رسید که سیاست ایران هراسی نتیجه بخش نخواهد بود و مجبور خواهند بود که راه همکاری و تعامل را انتخاب کنند.»

اخیرا مقام های آمریکایی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور، ایران را مهمترین حامی تروریسم در جهان دانستند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بارها ایران را مهمترین دولت حامی «تروریسم» در جهان دانسته بود. استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران برای «اجرای اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی»،حمایت از حکومت اسد و تجهیز حرب االله لبنان از جمله دلایلی بود که وزارت خارجه آمریکا، ایران را در صدر لیست حامیان تروریسم قرار داده بود.

به نوشته ایسنا،‌ آقای ظریف در مورد بحث میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی اشاره کرد که مقام های ایرانی احساس نمی کنند که «نیازی به میانجی» وجود داشته باشد و اضافه کرد:«البته نسبت به کشورهایی که اظهار تمایل کرده بودند که در ایجاد ارتباط بین ایران و عربستان نقش مثبتی ایفا کنند، موضع مخالف اتخاذ نکرده، هیچ کدام را رد نکردیم و مثبت برخورد کردیم، چرا که ایران نیازی به تنش ندارد.»

وی افزود که «مشکل در این است که عربستان احساس می‌کند که برای پیشبرد سیاست‌هایش در منطقه نیاز به ایجاد تنش و احیای فضا علیه ایران دارد» و از آن کشور خواست «دست از این سیاست متوهمانه بردارد.»

وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنانش عربستان سعودی را متهم کرد که با اتخاذ «سیاست های تنش زا» در منطقه و حمله به یمن،‌ باعث «ناامنی، ترور و تقویت گروه های تروریستی» شده است.

عربستان سعودی در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. این حملات در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی اتفاق افتاد.

عربستان سعودی همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی خود و منطقه متهم می‌کند. اما تهران با رد این اتهام، ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است. در این ارتباط، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز سی ام بهمن، گفت: «گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس» دوباره «وارد فاز نظامی شده‌اند.»

این اتهام‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که ریاض دخالت در امور داخلی ایران را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG